در روایت شهر دنبال چه هستیم؟

هویت غنی شهر مشهد در سایه سار حضرت رضا (علیه السلام) معنا پیدا کرده است. مضجع منور رضوی و زائرانش و مضامینی سرشار از حکمت و معنویت دینی از یکسو و قدمت خراسان فرهنگی در حوزه‌های متنوع تمدنی و بومی از سویی دیگر، شاخصه اصلی تمایز هویت شهری مشهدالرضا است.

ارتقای جایگاه و سیمای فرهنگی رسانه‌ای مشهدالرضا یکی از ماموریت‌های مهم مدیریت شهری مشهد است. اهمیت سینما و تلویزیون به‌عنوان ابزار اصلی عرضه محصولات هنری، ضرورت ایجاد ساز و کاری هدفمند و خلاق، برای مدیریت تولید و توزیع محصولات دیداری را ترسیم می‌کند.

بنابراین روایت شهر مسیری است برای هم آفرینی در تولید آثاری که بتواند تصویر رسانه‌ای مشهدالرضا را با محوریت مزیت‌های هویتی آن در سطح ملی و بین المللی ارتقا دهد.

روایت شهر برای امروز و آینده چه در سر دارد ؟

  • ایجاد یک چرخه کامل زیست بوم رسانه‌ای، سینمایی از پژوهش تا تولید آثار با حضور نهادهای حرفه‌ای، هنرمندان و کارشناسان تخصصی
  • تولید آثاری جهت ایجاد یک مجموعه تصویری منسجم از ابعاد گوناگون فرهنگ و هویت مشهد
  • ارائه خلاقانه‌ی روایت‌هایی از زوایای جدید و متفاوت هویتی مشهد
  • تسهیلگری تعامل با فیلم‌سازان حرفه‌ای
  • معرفی استعدادهای جوان
  • هم‌آفرینی و همکاری گروه‌های هنری در تولید آثار

 

روایت شهر این مولفه‌ها و مضامین هویتی را در نظر دارد :

  • حضرت رضا (علیه السلام)
  • فرهنگ عمومی ” آداب و رسوم، رسوم، لهجه
  • وقایع و جریانات فکری سیاسی فرهنگی معاصر
  • میراث فرهنگی ” اماکن، مفاخر، شخصیت‌ها، آثار
  • ظرفیت‌ها ” اقتصادی، فرهنگی، مدیریت شهری

 

برداشت اول: سلسله رویدادهای هم آفرینی فیلمنامه

گام اول و مهم در تولید یک اثر رسانه‌ای موفق داشتن یک فیلمنامه مطلوب است و روایت شهر برای رسیدن به این نتیجه در تولید آثار رسانه‌ای درباره هویت مشهد از گام اول یعنی نگارش فیلمنامه شروع کرده است.

سلسله رویدادهای روایت شهر در چهار بخش: مستند، خرده روایت، شهربانو و قالب‌های خلاق و نوآور تولیدی، با هدف تولید فیلمنامه طراحی شده است. مزیت نگاری مشهد به‌عنوان جهانشهر برکت و کرامت و مهربانی و رفتار عالمانه یکی از اهداف اصلی این رویدادهاست. در پایان این رویدادها فیلمنامه‌های برگزیده، خریداری خواهد شد و در مسیر تولید قرار خواهد گرفت.

این دومین فراخوان، از چهار رویداد پیش روست:

رویداد خرده روایت (فیلم کوتاه داستانی)

وقتی از رویداد خرده روایت صحبت می‌کنیم دقیقا درباره چه می‌گوییم؟

منظورمان طرح فیلمنامه‌هایی است که سوژه در آن کشش روایی در بستر یک فیلم کوتاه را دارد، که تاکید داریم حداقل یکی از مولفه‌ها و مضامین پنج گانه هویتی مشهد را داشته باشد.

فرآیند اجرایی رویداد روایت شهر چگونه است ؟  

  • گام اول: انتشار فراخوان

  • گام دوم: انتخاب سوژه
    *
    صرفا سوژه‌ های معرفی شده توسط دبیرخانه که در تب سوژه های سایت بارگزاری شده

  • گام سوم ارائه طرح اولیه
    *
    نگارش طرح مبتنی بر قوانین فراخوان روایت شهر

  • گام چهارم: ارسال طرح به دبیرخانه‎‌ی رویداد روایت شهر
    *
    ثبت طرح از طریق سایت رویداد روایت شهر

  • گام پنجم: رویداد
    *
    شرکت در رویداد هم آفرینی فیلمنامه

  • گام ششم: منتورینگ آثار

* ارتباط مستمر با متتورها و مشاوران از طریق ارتقای طرح فیلمنامه

  • گام هفتم: داوری آثار

  • گام هشتم: خرید آثار نهایی
    *
    امتیاز اثر به مدت محدود به دبیرخانه روایت شهر واگذار و در صورت عدم تامین بودجه تولید از طریق دبیرخانه هزینه ی خرید طرح به صاحب اثر هدیه و اثر در مالکیت هنرمند خواهد بود.

  • گام نهم: قرارداد تولید
    *
    درصورتی که فرد برگزیده رزومه‌ی مورد تایید داشته باشد.

  • گام دهم: پخش آثار
    *
    اعطای پاداش در صورت شرکت و برگزیده شدن آثار در جشنواره های ملی و بین المللی

این فیلمنامه‌ها در گام بعدی در فرآیند تولید و فیلمسازی قرار خواهند گرفت.

آنچه برای ورود به روایت شهر باید بدانید :

  • شرکت برای تمامی مستندسازان، فیلم سازان و یا تولید کنندگان محتوا (مشهدی و غیر مشهدی)  آزاد است.
  • طرح‌های ارسالی می‌بایست الزاما حاوی سوژه‌های ارائه شده از طرف دبیرخانه روایت شهر باشد.

تبصره یکطرح‌هایی که خارج از سوژه‌های ارائه شده ارسال می‌گردد می‌بایستی در شورای راهبردی روایت شهر بررسی و تایید شود.

تبصره دوسوژه‌های پیشنهادی که شامل شخصیت‌ها، وقایع یا اماکن است الزاما منحصر به جغرافیای شهر مشهد نمی‌باشد و می‌توان بر مبنی محورهای فراخوان رابطه‌ای بین سوژه‌ها خارج از جغرافیای مشهد نیز برقرار کرد. سوژه‌های ارائه شده دبیرخانه دارای اولویت بیشتری جهت انتخاب از طرف دبیرخانه هستند لذا به شرکت کنندگان توصیه می‌شود سوژه‌های خود را از این فهرست انتخاب نمایند.

  • طرح‌های ارائه شده با فرم فیلم کوتاه روایی، در اولویت انتخاب دبیرخانه می‌باشند.
  • طرح فیلنامه‌های  ارائه شده برای همه رده‌های سنی (کودک و نوجوان، بزرگسال) در رویداد پذیرفته می‌شود.
  • پذیرش آثار توسط هیئت انتخاب و ورود به مرحله منتورینگ الزاما به معنای پذیرفته شدن طرح نهایی نیست و دبیرخانه بعد از تحویل فیلمنامه نهایی اقدام به داوری و اعلام برگزیدگان خواهد کرد.
  • آثار نهایی انتخاب شده توسط دبیرخانه خریداری شده و حق التالیف آن به شرکت کنندگان پرداخت خواهد شد.
  • مالکیت فیلمنامه‌های خریداری شده تا مدت محدود در اختیار دبیرخانه بوده و در صورت عدم تامین بودجه تولید از طریق دبیرخانه هزینه ی خرید طرح به صاحب اثر هدیه و اثر در مالکیت هنرمند خواهد بود.
  • با تشخیص دبیرخانه، اولویت همکاری جهت تولید آثار برگزیده با مولف اثرخواهد بود.

*  دبیرخانه جهت آشنایی هر چه بیشتر هنرمندان اقدام به تشریح ابعاد محتوایی رویداد نموده است.

جوایز رویداد :

حق التالیف آثار تائید شده در مرحله نهایی مبلغ ده میلیون تومان به ازای هر اثر می باشد .

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *