9786006254227

کتاب کافی/ روایت زندگی ایشان/ نوشته محسن حسام مظاهری/ انتشارات خیمه به چاپ رسیده است.

حکایت دیروز و امروز نیست. مردمان این دیار، قرن‌هاست دل در گرو مهر حسین(ع) بسته‌اند و بر مصیبت شهادت او و فرزندان و یارانش گریسته‌اند. قرن‌هاست محرم که می‌رسد، حال و هواشان عوض می‌شود، ابر غم می‌آید به آسمان دل‌شان، و چشم‌شان بارانی می‌شود. قرن‌هاست با نام حسین(ع) زیسته‌اند و شور حسین(ع) نمک زندگی‌شان شده است و مایه‌ی برکتش. و «صاحبدلان» روایت مردانی‌ست که شعله‌ی این مهر و محبت را پرفروغ کرده‌اند، مردانی که شور آفریده‌اند و به مجالس ذکر اهل‌بیت گرمی بخشیده‌اند. هرکدام به‌شکلی و هر یک در لباسی. یکی با ذکر مصائب و روضه‌خوانی، یکی با وعظ و تذکر، یکی با سرایش مرثیه و نوحه. یکی با هنرش، یکی با علمش، یکی با ذوقش. صاحبدلان، روایت زندگی عاشقان و خادمان «دستگاه آقا اباعبدالله(ع)» است.

ntqgc

در کتاب ترورهای سیاسی در تاریخ معاصر ایران- نام ایشان آمده است.

در این مجموعه دو جلدی، چگونگی ترور بیش از هفت‌صد شخصیت سیاسی، مذهبی و اقتصادی معاصر (قاجاریه و پهلوی) بازگو می‌شود. مطالب کتاب بر اساس حروف الفبای نام خانوادگی این شخصیت‌ها تنظیم شده و ذیل هر مدخل، علاوه بر نام و مشخصات، محل و سال ترور ;شرح مختصری از زندگانی افراد آمده است. بخش پایانی کتاب به تصاویر و کتاب‌نامه اختصاص دارد.

logo

در کتاب یاران امام به روایت اسناد ساواک بخشی از کتاب نام ایشان آمده است.

این کتاب، جلد سی و هشتم از مجموعه «یاران امام به روایت اسناد ساواک» است که به زندگی و مبارزات «آیت الله محمد رضا مهدوی کنی» اختصاص دارد. او در دوران پیش از انقلاب به علت فعالیت های ضد رژیم، به زندان افتاد. در سال ۱۳۵۶ آزاد شد و پس از انقلاب اسلامی سرپرست کمیته های انقلاب اسلامی، عضو فقهای شورای نگهبان، وزیر کشور (در دولت رجایی) و سپس نخست وزیر موقت شد و در عرصه های گوناگون دیگری نیز به فعالیت پرداخت. این مجموعه شامل اسناد گوناگون، فهرست اعلام و عکس هاست.

1039

در کتاب قامت استوار-فضل ا..مهدیزاده محلاتی- بخشی از کتاب درباره شیخ احمد کافی و خاطرات ایشان است.

185870

نخستین کتاب شاهنامه فردوسی با بیش از ۶۰ تصویر سه بعدی و واقع نمایانه تصویرگر: آیدین سلسبیلی ناشر: ژرف/تهران ۱۳۹۱

9641651803._SR,1000_

کتاب «شاهنامه‌نگاری: گذر از متن به تصویر» اثر فاطمه ماه‌وان با مقدمه دکتر محمدجعفر یاحقی و مقدمه انگلیسی دکتر گابریل وندنبرگ را انتشارات معین.

درباره شاهنامه و معمار زبان فارسی حکیم ابوالقاسم فردوسی تا به امروز صدها پژوهشگر و نویسنده ایرانی و خارجی هزاران مطلب، مقاله و کتاب نوشته اند. اما تابه امروز هیچ پژوهنده ای شاهنامه را از نگاه تصویر و نگاره مطالعه نکرده است. حال این بار دکتر ماه وان با به کار گرفتن از تجربیات پژوهشگران دانشگاه کمبریج و لیدن و استفاده از نگاره ها و مینیاتورهای شاهنامه بایسنغر، طهماسبی، داور و…الخ و مکتبهای صفوی، تبریز، اصفهان، هرات، کشمیر و …الخ پنجره ای تازه به روی این شاهکار بی بدیل ادب فارسی گشوده است. اینک پس از سال ها کتاب «شاهنامه نگاری از متن به تصویر» تالیف دکتر فاطمه ماه وان و با مقدمه دکتر محمد جعفر یاحقی و دکتر وندنبرگ در اختیار دوستداران فرهنگ و ادب قرار می‌گیرد.

Sarcheshmehaye_ferdowsi_shenasi

کتاب «سرچشمه فردوسی‌شناسی» را «پژوهشگاه علوم انسانی» اولین‌بار در سال ۱۳۷۲ منتشر کرد و کتاب «فردوسی» را نیز ریاحی با حمایت انتشارات «طرح نو» اولین بار در سال ۱۳۷۵ به بازار فرستاد.

کتاب «سرچشمه فردوسی شناسی» شامل ۶۵ گفتار کوتاه و جذاب است که برخی از آن‌ها عبارتند از: «فردوسی از زبان خودش»، «شاهنامه و شاعران معاصر فردوسی»، «نخستین مقلد و ستایشگر فردوسی»، «داستان پیشیمانی محمود و فردوسی». دومین کتاب ریاحی درباه فردوسی و زندگی‌اش، «فردوسی» نام دارد که در آن، مجموعه منابع کهن، دست اول و عاری از افسانه‌های معروف جمع‌آوری شده است. این کتاب همان‌طورکه نویسنده در مقدمه‌اش گفته، منحصرا بر پایه گفته‌های خود فردوسی و تأمل در نوشته‌های کهن نزدیک به عصر او، با زبانی ساده و روان نوشته شده است و مخاطب را به حقایق زندگی حکیم توس رهنمون می‌کند. کتاب «سرچشمه فردوسی‌شناسی» را «پژوهشگاه علوم انسانی» اولین‌بار در سال ۱۳۷۲ منتشر کرد و کتاب «فردوسی»را نیز ریاحی با حمایت انتشارات «طرح نو» اولین بار در سال ۱۳۷۵ به بازار فرستاد.

64946

کتاب مدیریت جهادی و تعامل گرایانه شهید شوشتری/ نوشته عبدا…عراقی

کتاب مدیریت جهادی و تعامل گرایانه‌ شهید شوشتری نوشته‌ی عبدالله عراقی، به فعالیت‌های نورعلی شوشتری برای حفظ امنیت کشور در سال‌های نخست انقلاب در سیستان و بلوچستان می‌پردازد. اقدامات این شخصیت بزرگ می‌تواند الگویی برای از بین بردن شکاف‌های قومیتی و حفظ امنیت ملی باشد. شهید نورعلی شوشتری کارنامه‌ی پرباری به عنوان فرمانده دارد و فرماندهی مناطقی مانند کردستان، سیستان و بلوچستان و … را برعهده داشته است و تجربه‌ی بسیاری در برخورد با مشکلات قومیتی دارد. بر همین اساس استفاده از استراتژی‌های این شخصیت می‌تواند برای مسئولان کشور مفید باشد. این مسئله بسیار مهم و حساس است چرا که ایران قومیت‌های مختلفی را در برمی‌گیرد و همین مسئله می‌تواند بستر منازعات قومی بسیاری باشد. تا به امروز در رابطه با شیوه‌ی مدیریتی شهید شوشتری پژوهش جامعی صورت نگرفته، اما عبدالله عراقی به خوبی توانسته است حق مطلب را ادا کند و برای تألیف کتاب مدیریت جهادی و تعامل گرایانه‌ شهید شوشتری سختی‌های بسیاری را متحمل شده است.

70570

کتاب نورعلی/ تاریخ شفاهی مفصلی از زندگینامه سردار شهید/ نوشته علیرضا اشرفی نسب به چاپ رسیده است.

74976

کتاب شهید نورعلی شوشتری، جلد سی‌ام از مجموعه نیمه پنهان ماه و نوشته مریم عرفانیان است که در انتشارات روایت فتح به چاپ رسیده است.

انتشارات روایت فتح که در زمینه چاپ کتاب‌های دفاع مقدس، خاطرات شهدا و ادبیات پایداری فعالیت‌های گسترده‌ای دارد، از زیرمجموعه‌های بنیاد فرهنگی روایت فتح است. بنیاد فرهنگی روایت فتح متولی جشنواره‌های بین‌المللی فیلم مقاومت، جشنواره تئاتر مقاومت، جشنواره هنر مقاومت است و در حوزه‌های تئاتر و هنرهای نمایشی، مستند، سینما، هنرهای تجسمی، ادبیات و رسانه فعالیت دارد.

0

کتاب سردارد نبرد/ نوشته مصطفی محمدی/ نشر شاهد از مهمترین کتاب ها درباره ایشان است.

این کتاب زندگی سردار شهید نورعلی شوشتری، معروف به «شهید وحدت» را روایت می‌کند. «سردار نبرد» که توسط «نشر شاهد» به چاپ رسیده، در ۲۳۲ صفحه تولید شده است و حاصل مصاحبه‌ها و پژوهش‌های نویسنده درباره شهید نورعلی شوشتری است. این کتاب با روایت‌های متعدد و در هم آمیخته‌ای ادامه می‌یابد و مخاطب را با شخصیت و مقام این شهید وحدت آشنا می‌کند.

book_746923

کتاب شهید وحدت/ مولف علی عبد/ زندگینامه و خاطرات سردار سال ۱۳۹۸

کتاب حاضر، مشتمل بر داستان‌های کوتاهی است که درباره زندگی و خاطرات شهید «نورعلی شوشتری» نگاشته شده‌اند. «سیمای شهید شوشتری»، «سردار حسین سلامی»، «سی سال جهاد بی‌وقفه» عنوان‌های برخی از داستان‌های این کتاب هستند. این داستان‌ها از زبان نزدیکان و آشنایان شهید روایت شده‌اند و در آن‌ها سعی شده سیمای واقعی شهید «نورعلی شوشتری» به‌خوبی برای مخاطبان به‌خصوص نسل جوان روشن گردد.

dc0436d4e582472caf9597b382e86d63

کتاب پاریس پاریس، داستان اتفاقات تیر سال ۱۳۱۴ در مسجد گوهرشاد مشهد است.

نویسنده کتاب سعید تشکری با روایتی جذاب بار دیگر این داستان را روایت می‌کند تا ما را با خود به قلب تاریخ ببرد.  این کتاب داستان دختری به نام ملک است. او دختری با اصالت کرد قوچانی است که در فرنگ درس پزشکی خوانده و به ایران برگشته است. مادرش غزال مرده است و پدرش (یا شخصی که ملک فکر می‌کند پدرش است) برای او هرکاری می‌کند. حالا او به ایران برگشته است. شخصیت دیگر داستان مهیار خبوشانی است. داستانی محور مهیار و ملک شکل می‌گیرد و در بستر اتفاقات تیر ۱۳۱۴ روایت می‌شود. زمانی که رضاشاه دستور حذف کلاه پهلوی و یک دست شدن لباس مردان را داد و با تحصن در مسجد گوهرشاد روبه‌رو شد. تحصنی که چهره حقیقی رضاشاه را زود به همه نشان داد و نتیجه‌اش کشته شدن صدها تن به دست سربازان او بود. 

8178131031357296

کتاب چهل و یکم به قلم حمید بابایی، با روایتی ادبی و زبانی جذاب، ماجرای کشتار مسجد گوهرشاد را به تصویر می‌کشد

اتفاقات این داستان در مشهد رخ می‌دهد و ارتباط عمیق انسان‌ها با امام رضا را به نمایش می‌گذارد. حمید بابایی معتقد است که نگارش این کتاب نوعی ادای دین به متون کهن ادبیات فارسی است. یکی از شخصیت‌های اصلی این کتاب به نام میرعماد باید ۴۰ باب از تذکرۀ الاولیا را کتابت کند. همین موضوع سبب شده تا نویسنده کتاب را به سمت و سوی وام‌گیری از زبان تذکرۀ‌الاولیا پیش ببرد.

9

کتاب قیام گوهرشاد 

احمد پازوکی (سینا واحد) در کتاب قیام گوهرشاد به شرح و تحلیل این قیام تاریخی دوره پهلوی که برخی از محققان آن را بزرگترین جنایت عصر پهلوی دانسته‌اند، پرداخته‌ است. قیام گوهرشاد در اعتراض به روند دین‌زدایی رضاشاه در سال ۱۳۱۴ در مشهد رخ داد. این قیام عکس‌العمل طبیعی مردم به اقدامات ضد دین حکومت پهلوی بود که به دست ماموران سرکوب شد و هزاران تن از مردم متدین به شهادت رسیدند. پازوکی در کتاب قیام گوهرشاد با رویکرد تاریخ شفاهی به سراغ این واقعه رفته و با افراد حاضر در این قیام مصاحبه کرده است. او با پرسش‌ها و تحلیل‌های دقیق کوشیده ابعاد و زوایای آن واقعه را برای خوانندگان روشن کند.

85606

رمان همه چیز درباره نهال دختر طرخان نوشته مصطفی جمشیدی

شرح حال دختر جوانی به نام نهال است که پدرش جزو متمولین و ثروتمندان بازار شهر مشهد در دوره حکومت پهلوی اول است و در یک خانه قدیمی زندگی می‌کند. این خانه قدیمی محل خاطرات و نحوه برخورد او با موضوعات تاریخی آن زمان و ماجرای روزنامه‌نگاری نهال است. همه چیز درباره نهال دختر طرخان؛ شرح شاعرانگی نهال و رویارویی او با هجوم عوامل رضاشاه به مسجد گوهرشاد در اتفاقات مربوط به کشف حجاب رضاخانی است که در جریان آن، صدها نفر از زائران و مردمی که به حرم رضوی پناه برده بودند، به شهادت رسیدند.

شخصیت شناسی قیام گوهرشاد

کتاب شخصیت شناسی قیام گوهرشاد

مجلس پنجم نهم آبان ماه ۱۳۰۴، انقراض سلسله قاجاریه را تصویب کرد و رضاخان میرپنج در چهارم اردیبهشت ۱۳۰۵ به پادشاهی ایران رسید و تا سال ۱۳۲۰ مستبدانه در ایران حکومت کرد. رضاشاه که حکومتش را بیشتر از همه مدیون آیرون ساید انگلیسی بود، تا آخر عمر از منافع انگلستان در ایران حمایت و حفاظت کرد. در سال ۱۳۱۳ برای دیدار کمال آتاتورک، کسی که سلسله عثمانی را منقرض کرد، وارد ترکیه شد و سخت تحت تأثیر مدرن شدن ترکیه قرار گرفت. تحمیل کردن بی حجابی بر مردم از جمله کارهایی بود که آتاتورک در ترکیه انجام داده بود. رضاشاه پس از بازگشت از ترکیه در هیات دولت به علی اصغر حکمت دستور داد تا برای کشف حجاب در ایران اقدامات لازم را انجام بدهد. در نخستین ماه های سال ۱۳۱۴ ه.ش دو مسأله مایه نگرانی علما شد. مسأله اول برپایی جشنی در شیراز بود که با حضور علی اصغر حکمت وزیر معارف در مدرسه شاهپور برپا شد. در این جشن عده ای از بانوان بی حجاب در برابر مردان به رقص و پایکوبی پرداختند. جشن مشابه دیگری نیز در جلالیه تهران و این بار با حضور محمدعلی فروغی، رئیس الوزرا و با سخنرانی علی اصغر حکمت برگزار شد. علی اصغر حکمت در جشن تهران اعلام کرد که مراسم شیراز با نظر موافق رضاشاه برگزار شده است. آیت الله قمی بعد از خواندن متن سخنرانی حکمت، در مجلسی با حضور علما گفته بود امروز اسلام فدایی می خواهد و من حاضرم فدا بشوم.

123123

حماسه گوهرشاد

بی‌گمان، ادبیات، به‌خصوص شعر، یکی از راه‌های بسیار اثرگذار در بیان رویدادها و واقعیت‌های تاریخی و اجتماعی است. مؤسسۀ شاعران پارسی‌زبان با درک درست و دقیق کارآمدی ابزار شعر در انتقال معنا و به‌منظور زنده‌نگه‌داشتن راه و یاد قیام شجاعانه و خونین مسجد گوهرشاد، دو سال فراخوان شعر گوهرشاد برگزار کرد. این اقدام توانست در بین طیف گسترده‌ای از شاعران، شور و شوقی برای سرودن اشعاری دربارۀ این قیام خونین بیافریند و اولین جشنوارۀ ملی قیام گوهرشاد شکل بگیرد. کتاب حماسۀ گوهرشاد یکی از دستاوردهای این همایش فاخر و اسلامی و دغدغه‌مند است. علیرضا قزوه که یکی از شاعران بنام و برجستۀ معاصر ماست، زحمت گزینش این اشعار را بر عهده گرفته و مجموعه‌ای ارزشمند از این اشعار را گرد هم آورده است. محوریت اشعار این کتاب موضوعاتی همچون حماسۀ قیام گوهرشاد، مسجد تاریخی گوهرشاد و نیز عفاف و حجاب و حیاست. این اثر شامل قالب‌های شعری متنوعی همچون سپید و نیمایی است. اشعاری از علیرضا قزوه، مصطفی محدثی خراسانی، ابوالقاسم حسینجانی، علی داودی و… در این مجموعه به چشم می‌خورد.

harajk8681_111611-17269996!1

حکایت کشف حجاب/ نویسنده: گروهی از نویسندگان

یکی از رویدادهای اجتماعی تأثیرگذار تاریخ ایران، دستور کشف حجاب در دورۀ پهلوی اول است. این موضوع ابعاد بسیاری دارد و پژوهشگران از منظرهای گوناگونی این موضوع را واکاوی کرده‌اند. کتاب حکایت کشف حجاب نیز به ابعاد گوناگون همین موضوع می‌پردازد. فصل اول با عنوان «کشف حجاب: دیدگاه، انگیزه، نتایج» سیر توطئۀ کشف حجاب را در زنجیره هجوم فرهنگی غرب نشان می‌دهد. فصل دوم، «اسناد خشونت رضاخانی و مقاومت مردمی»، دربردارندۀ اسنادی از کتاب خشونت و فرهنگ (اسناد محرمانه کشف حجاب) است که سازمان اسناد و مدارک ملی ایران منتشر کرده است. فصل سوم با عنوان «وقایع مهم حرم حضرت معصومه و مسجد گوهرشاد مشهد» به چگونگی این دو واقعه و نقش علمای بزرگ در این حوادث و مبارزه‌ای که با این دستور رضاشاه انجام دادند، اختصاص دارد. فصل چهارم، «حکایات و خاطرات»، بازگوکننده مشاهده‌های حاضران این رویداد تاریخی از زبان جمعی از علما و عده‌ای از اهالی تهران است. عنوان فصل پنجم «زن و حجاب از دیدگاه اسلام و غرب» است. نویسندگان در این فصل با ارائه بخش‌هایی از بیانات امام خمینی و رهبر معظم انقلاب، تفاوت این دو دیدگاه را بیان می‌کنند.

logo

اوسنه گوهرشاد/ نویسنده: سعید تشکری/ انتشارات: به‌نشر

در سکوت و بی‌توجهی جامعۀ هنرمندان و نویسندگان کشور در قبال رویداد تلخ مسجد گوهرشاد، سعید تشکری پُرکارترین نویسنده دربارۀ جنایت کشتار مردم در مسجد گوهرشاد به دست نیروهای رضاشاه است. او آثار گوناگونی در این باره نوشته است و نقش پُررنگی در احیای این رویداد مهم و سرنوشت‌ساز تاریخ ایران ایفا کرده و شایستۀ تقدیر و ستایش است.«اوسنه» به‌معنای افسانه است و کتاب اوسنۀ گوهرشاد مجموعه‌داستان‌هایی خیالی و مرتبط با هم و با سبک و بیانی نو درباره فاجعه ۲۱تیر۱۳۱۴ و شهادت و سرکوب خونین قیام مردم در مسجد گوهرشاد است. البته سعید تشکری در این داستان‌های جذاب و خواندنی، به زندگی گوهرشاد بیگم در دوره تیموریان نیز پرداخته و روایت‌هایی از آن را نیز آورده است. این رمان با استفاده از تکنیک‌های فانتزی و جان‌بخشی به شخصیت‌های داستان در زمان‌های گوناگون، موقعیت‌هایی فوق‌العاده برای خواننده می‌آفریند. در کتاب اوسنه گوهرشاد روایت‌هایی درباره مسجد گوهرشاد، دوران تجدد رضاخانی، فاجعه کشتار مردم در این مسجد، شهر پاریس و… به چشم می‌خورد و داستان‌هایی موازی در قرن‌های گذشته و معاصر پیش چشم نقش می‌بندد.

4qykr

کتاب خاطرات پزشک در مشهد/ مولف محمد شاهین فر/سال ۱۳۸۲ به چاپ رسیده است که درباره زندگی ایشان است.

در نوشتار حاضر گوشه‌ای از گذشته آموزش پزشکی و درمانی شهر مشهد به همراه دشواریها و مشکلاتی که دانشمندان و پزشکان نام آور این دیار متحمل شده‌اند جهت آگاهی بیشتر علاقمندان مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. برخی از مباحث مطرح شده در این کتاب عبارتند از: دوران های طب تاریخچه داروسازی دانشکده داروسازی سازمان نظام پزشکی آموزشگاه عالی بهداشت مشهد و …

1692008503-Malek-Rouzegar-e-Malek

کتاب روزگار ملک/ تاریخ شفاهی زندگینامه حسین ملک، / نگارش مهدی یساولی/ یکی از مهمترین و کاملترین اثار درباره زندگی ایشان است که منتشر شده است.

کتاب «روزگار ملک» در دو دفتر هشتاد خاطره تاریخ شفاهی و روایت تاریخی را درباره حاج حسین آقا ملک دربرمی‌گیرد. دفتر یکم چهل خاطره را دربرگرفته و اکنون منتشر شده است است و چهل خاطره دیگر در دفتر دوم به زودی منتشر خواهد شد. نویسنده در دفتر یکم کتاب «روزگار ملک»، خاطره‌های تاریخ شفاهی این دفتر را از زبان و بیان بزرگان، استادان و اندیشمندانی همچون ژاله آموزگار، منصوره اتحادیه، سیدعبدالله انوار، مهدی محقق، محمدعلی اسلامی ندوشن، جلال ستاری، فریدون جنیدی، علی رواقی، علی بیگدلی، سیدعلی آل داوود و حسین بنی‌آدم و زنده‌یادان منوچهر ستوده، صادق آیینه‌وند، احمد اقتداری، محمد گلبن، رضا سجادی و خلیل مستوفی نگاشته است. خاطره‌هایی از بازماندگان و وابستگان خاندان ملک، کسانی همچون زنده‌یاد صدیقه ملک (دختر حاج حسین آقا ملک) و ابوالعلا سودآور و آسیه ضیایی (نوه‌های حاج حسین آقا ملک) در بخش دوم کتاب آمده است. دیگر بخش کتاب «روزگار ملک» مجموعه‌ای از یادداشت‌های تاریخی به قلم کسانی است که در دهه‌های گذشته درگذشته‌اند و نوشته‌هایی از آنان درباره حاج حسین آقا ملک در کتاب‌ها یا مجله‌های قدیم منتشر شده است. این یادداشت‌ها به قلم ­احمد سهیلی خوانساری، حسین مکی، علامه محمدحسین کاشف‌الغطاء، ایرج افشار، جواد اقبال، سیدحسن تقی‌زاده و حبیب یغمایی در کنار خاطره‌های تاریخ شفاهی در این کتاب آمده است تا نمایی روشن‌تر از زندگی بزرگ‌ترین واقف تاریخ معاصر ایران به دست آید.

0145962

کتاب- تو خداداد عزیزی هستی / نوشته جواد رستم زاده/ سال ۱۴۰۲ منتشر شده است.

جواد رستم‌زاده، از خبرنگاران قدیمی ورزشی که برنده دو جایزه از جشنواره انجمن خبرنگاران و عکاسان ورزشی ایران بوده زندگینامه حماسه ساز ملبورن را با کمک وی به رشته تحریر درآورده است. این کتاب که حاصل پژوهشی دوساله است علاوه بر اشاره مستقیم به زندگی خداداد از بدو تولد تا عصر حاضر به جامعه‌شناسی فوتبال ایران در دوره ظهور پدیده‌ای به‌نام خداداد هم با استناد به عکس‌ها، رسانه‌ها و مصاحبه‌ها می‌پردازد. در این کتاب رستم‌زاده جز گفته‌های خداداد به سراغ مربیان، بازیکنان و هم بازی‌های قدیمی وی هم رفته و ضمن خاطره بازی با آنها نکاتی از زندگی خداداد را به رشته تحریر درآورده که برای نخستین بار چاپ می‌شود. با این حال یکی از قسمت های برجسته این کتاب را می‌توان مقدمه نگاری «والدیر ویه را» سرمربی تیم ملی در بازی با استرالیا عنوان کرد. مرد برزیلی در این کتاب ضمن بیان دیدگاه‌های خود در مورد خداداد نکاتی از بازی با استرالیا را حول محور عزیزی بیان می‌کند که تا به حال جایی عنوان نشده استکتاب تو «خداداد عزیزی هستی» را البته می‌توان نشان از شجاعت خداداد دانست که همچون همیشه جلوتر از بقیه گام در این وادی گذاشته و با حمایت از نویسنده اجازه تابو شکنی به وی را در تاریخ نگاری ورزشی و بیوگرافی‌نویسی داده است. در این کتاب عکس‌هایی ناب از این ستاره جنجالی نیز در مجموعه‌ای بیست صفحه‌ای به چاپ رسیده است.

pHXftHg_inZ0sA5T

کتاب برقله ی پارسایی/ نوشته عبدالکریم پارسایی/ شرحی بر زندگی ایشان منتشر شده است.

کتاب بر قله پارسایی شرح زندگی و سیره ی علمی و عملی مرحوم آیت الله کوهستانی است که حاوی خاطره ها، گفتگوها و مصاحبه هایی که بسیاری از شاگردان و ارادتمندان ایشان به ویژه یادگار فرزانه معظم له انجام گرفته است.

haj-agha-hossein-ghomi

کتاب حاج آقا حسین قمی اثر رضا مختاری اصفهانی

کتاب حاج آقا حسین قمی نوشته رضا مختاری اصفهانی، از مجموعه کتاب شخصیت‌های مانا است که درباره زندگی و فعالیت‌های علمی و فرهنگی یکی از شخصیت‌های ماندگار این سرزمین، حاج آقا حسین قمی، نگاشته شده است.

logo

کتاب صوتی خواجه نظام الملک اثر فرهاد حسن زاده و به گویندگی حامد حشمتی.

کتاب صوتی خواجه نظام الملک نوشته فرهاد حسن‌زاده یکی از کتاب‌های مجموعه فرزانگان انتشارات صوتی آوانامه است. این مجموعه علاقه‌مندان به فرهنگ، علم و هنر ایرانی را با سرگذشت بزرگان سرزمین ایران آشنا می‌کند.

Book_49688_lg_0

گفتار در تداوم فرهنگی ایران اثر جواد طباطبایی

این دفتر رساله کوتاهی درباره برخی از وجوه تاریخ اندیشه سیاسی ا یران در دوره اسلامی با تاکیدی بر اندیشه و عمل خواجه نظام الملک طوسی است. نگارنده این سطور، دهه ای پیش از انتشار ویراست نخست این دفتر، این بررسی را با رساله دیگری با عنوان درآمدی بر تاریخ اندیشه سیاسی در ایران آغاز کرده و در جای جای همان دفتر به برخی از مسائلی که در این جا بسط داده شده، اشاراتی آورده بود.

bookSM_757708

در بخشی از کتاب پنجاه چهره علمی خراسان بزرگ/نوشته جمال مدیرشانه‌چی از حسن عمید مطلبی منتشر شده است.

هر ساله، شاهد نمایان شدن چهره‌های برتر علمی در عرصه‌های مختلفی هستیم که هر کدام در راستای انجام فعالیت‌های پژوهشی و خدمت به مردم توانسته‌اند پرچم خود را در میان چهره‌های علمی در سراسر کشور بالا نگه دارند. در این کتاب به زندگی، شرح‌حال، آثار و خدمات علمی و فرهنگی پنجاه چهره علمی خراسان بزرگ مانند «قمر آریان»، «عبدالجواد ادیب نیشابوری»، «زهرا افشارنژاد»، «پرویز بیرجندی»، «فخرالدین حجازی»، و … پرداخته شده است.

8004239268405412

کتاب زلال حکمت زندگی و سلوک عارف بالله آیت الله نخودکی اصفهانی

کتاب حاضر می‌کوشد به جای تمرکز و تأکید وی‍ژه بر شرح کرامات و حکایت‌های زندگی این بزرگواران که در جای خود  لازم و مفید است به اصل تعالیم و سیره عملی ایشان که خود مشتاق ترویج آن در بین مردم بودند پرداخته و سخنان، پندها، دستورالعمل‌ها و نصایح آنها را در قالب جملات کوتاه و مختصر ارائه دهد تا هم خواننده به سهولت به جوهره کلام دست یافته و هم از تطویل ملال آور جلوگیری شود. در واقع خواننده با گزیده‌ای از کلام که بایسته و چکیده مبحثی طولانی است روبرو می‌شود. گزیده‌ها گرچه کوتاه اما بسیار پر مغز و آموزنده‌اند.

logo

زندگی و سلوک آیت‌الله حاج شیخ حسنعلی اصفهانی (نخودکی) به زندگی، اخلاق و حکایت‌های پیرامون این عارف و روحانی شیعه به قلم نرگس علی‌مردانی (۱۳۵۷) می‌پردازد.

«زندگی و سلوک آیت‌الله حاج شیخ حسنعلی اصفهانی (نخودکی)» به زندگی، اخلاق و حکایت‌های پیرامون این عارف و روحانی شیعه به قلم نرگس علی‌مردانی(۱۳۵۷) می‌پردازد. در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «آقا شیخ مختار روحانی نقل کرد: یک روز زنی سیده و فقیر از من تقاضای چادر و مقنعه‌ای کرد. گفتم: اکنون چیزی ندارم که با آن، حاجت تو را روا کنم. اتّفاقاً همان روز خدمت حاج شیخ حسنعلی طاب ثراه رسیدم و عرض حاجت کردم. چون می‌خواستم از محضرش بیروم آیم، وجهی به من مرحمت کردند و گفتند: این پول را برای آن بانوی سیده، چادر و مقنعه بخر و علاوه یک تومان دیگر و یک قبض حوالۀ یک من برنج هم دادند که به آن زن برسانم. در شگفت بودم که حاج شیخ از کجا مطلّع شدند که چنین بانویی از من درخواست چادر و مقنعه کرده است؟ خلاصه، از خدمت او برخاستم، امّا به فکرم گذشت که فعلاً یک تومان پول و آن قبض برنج را به آن زن نمی‌دهم و پس از مدتی به او تحویل خواهم داد، امّا ناگهان صدای حاج شیخ بلند شد که فرمود: هر چه گفتم انجام بده و دخالتی در کار مکن.»

download (11)-350x450

کتاب صاحب کرامت اثر واحد پژوهش انتشارات هنارس.

تالیفی است از سری کتابهای حلقه عشاق پیرامون شرح حال و بیان کرامات بزرگان دین، که جلد حاضر به آیتالله شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی اختصاص دارد. نویسنده در ابتدا در بخش زندگینامه به بیان مطالبی پیرامون ولادت، نامگذاری، اساتید و وفات او پرداخته و فصل بعدی را به بیان تعدادی از کرامات وی اختصاص میدهد. در بخش بعدی به بیان کلماتی قصار از او پرداخته و در ادامه به بررسی سیره علمی و عملی وی میپردازد. نگارنده پس از بیان دستورالعملهای شیخ، فصلی را مجزا به نماز اختصاص داده و در نهایت وصیتهای مرحوم نخودکی را بازگو مینماید.

JABIR-BIN-HAYYAN

کتاب ابوموسی جابر بن حیان اثر احمد علامه فلسفی

کتاب ابوموسی جابر بن حیان نوشته احمد علامه فلسفی است که به زندگی، آرا و آثار دانشمند و فیلسوف شهیر ایرانی، جابربن حیان می‌پردازد. دانشجویان و علاقه مندان به رشته فلسفه و شناخت دانشمندان ایرانی مخاطبان این کتاب‌اند.

104669

کتاب گزیده بهترین آثار جابر بن حیان در کیمیاگری اثر محمدرضا توکلی صابری توسط نشر معین چاپ شده است

جابربن حیان یکی از مردان بزرگ علم در ایران و جهان اسلام است که کمتر شناخته شده است. در چند سده گذشته داستان‌ها و افسانه های زیادی درباره وی گفته و نوشته شده است. فقط در صد سال اخیر، به ویژه در چند دهه اخیر است که پژوهشگران توانسته اند اطلاعات جدیدتر و نزدیک به واقعیت درباره زندگی و آثار او به دست آورند. اهمیت کارهای جابربن حیان در زمینه شیمی به حدی است که جرج سارتون تاریخ نویس علم او را پدر و بنیانگذار شیمی می داند و اریک جان هولمیار که آثار او را از عربی و لاتین به انگلیسی ترجمه کرده است او را هم شان رابرت بویل شیمدان انگلیسی و آنتوان لاوازیه شیمیدان فرانسوی به عنوان پایه گذاران دانش شیمی می داند.

433

کتاب مجموعه شعر «کیست اهل کجاست فرشچیان»

مجموعه شعر «کیست اهل کجاست فرشچیان» با مقدمه محمدعلی معلم دامغانی در موسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) وابسته به فرهنگستان هنر منتشر و در نمایشگاه کتاب امسال، به دست علاقه‌مندان رسید. این مجموعه به کوشش بابک نبی گردآوری شده و اشعار را امید محمدنژاد بازخوانی کرده است. محمدعلی معلم دامغانی، رئیس فرهنگستان هنر، در مقدمه این کتاب آورده است: حقاً که استاد محمود فرشچیان همان است که حوالت به دیدار او و آثار او رفته است. محمود فرشچیان در یک کلمه نگارگر بهشت خدای متعال در زمین سوخته است. او طرح را چنان می‌شناسد و محاکات می‌کند که جز به قوه ولایت چنین هنری نمی‌توان و سِحر رنگ‌ها و تاثیر آنها را به مصابتی می‌شناسد که حقیقت در عالم طبیعت طرح‌های خود را با آن رنگ‌ها آراسته است.

9786004000178

نگار جاویدان: زندگی و آثار استاد محمود فرشچیان/ نویسنده امیر رضایی

کتاب پیش رو یعنی نگار جاویدان، در راستای مطالعات فرشچیان «فرشچیان پژوهی » به سرانجام رسیده است که نوع خود نخستین و جامع‌ترین کار درباره زندگی و کار محمود فرشچیان ازآغاز فعالیت حرفه ای او،یعنی حدود هفتاد سال پیش تا زمان حاضر محسوب می‌شود که گردآوری و پژوهش و نگارش آن یک دهه به طول انجامید. هنر استاد فرشچیان یقینا ازا آثاری است که د راین عصر باقی خواهد ماند و این هنر به نقاشی محدود نمی شود، بلکه شامل آثاری دیگر نیز می‌شو، مانند ضریحی که اخیرا برای مزاری مقدس در عراق طراحی کرده‌اند. برای این هنرمند بزرگ که هنر نقاشی را با ایمان خلوص عبادت در این راه خداوند متعال آمیخته‌اند، طلب سلامتی و توفیق مستمر درخلق آثار هنری ازدرگاه خداوند منان می‌کند و امیدوار است، این کتاب بیش از پیش علاقه‌مندان به هنر را با آثار بدیع ایشان آشنا سازد .

81030

در کارگه خیال: بررسی جایگاه خیال در آثار استاد محمود فرشچیان/ نویسنده امیر رضایی

استاد محمود فرشچیان با بهره‌گیری از عنصر خیال به منزله جوهره هنرها و بیان بدیع و خلاقانه آن در آثارش در میان نگارگران و نقاشان ایرانی و هنرشناسان دنیا جایگاهی ویژه یافته است. فرشچیان بر پایه مبانی اصیل و سنتی هنر نقاشی با نگاه پر نفوذ، قدرت طراحی و سیاه قلم و رنگ‌بندی‌های گوناگون و درخشان، ترکیب‌بندی و تخیل خلاق، ترکیب نقش‌مایه‌های غربی و ایرانی و ابداع شیوه‌ها و اسلوب‌های نوین، قابلیت و کارایی نقاشی ایرانی افزوده است. کتاب حاضر با هدف بررسی جایگاه خیال در آثار استاد فرشچیان به رشته تحریر درآمده است.

afagh-va-asrar-aziz-shab

آفاق و اسرار عزیز شب: گفت‌و‌گوهایی درباره زندگی و آثار مهدی اخوان ثالث اثر مهدی مظفری ساوجی؛

کتاب«آفاق و اسرار عزیز شب» مجموعه‌ای است شامل ۳۰ گفت‌وگو درباره زندگی و آثار مهدی اخوان ثالث که به کوشش مهدی مظفری ساوجی گردآوری شده اند. ساوجی در این اثر به معرفی مهدی اخوان ثالث در گفت و گو با:عنایت سمیعی، رضا سیدحسینی، محمد قهرمان، مسعود کیمیایی، ابراهیم گلستان، ضیاء موحد، ایران درودی، احسان یارشاطر، رضا براهنی، سیمین بهبهانی، تقی پورنامداریان، صفدر تقی زاده، بهاءالدین خرمشاهی، عطاءالله مهاجرانی، اسماعیل خویی و… پرداخته است. این نویسنده و محقق از سال ۸۵ به جمع آوری این گفت و گوها با چهره‌های مختلف پرداخته که حاصلش مجموعه‌ا‌ی ۱۰۱۲ صفحه ای را شامل شده است. مهدی اخوان ثالث (۱۰ اسفند ۱۳۰۷ – ۴ شهریور ۱۳۶۹)، شاعر پرآوازه، ادیب و موسیقی‌پژوه ایرانی بود. نام و تخلص وی در اشعارش م. امید بود. او برگزیده اولین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر در بخش ملی و میهنی بود. اشعار او زمینهٔ اجتماعی دارند و گاه حوادث زندگی مردم را به تصویر کشیده‌است؛ همچنین دارای لحن حماسی آمیخته با صلابت و سنگینی شعر خراسانی و نیز در بردارندهٔ ترکیبات نو و تازه است. اخوان ثالث در شعر کلاسیک فارسی توانا بود و در ادامه به شعر نو گرایید. از وی اشعاری در هر دو سبک به جای مانده‌است. همچنین او آشنا به نوازندگی تار و مقام‌های موسیقایی بود.

130-400x400h

آوا و القا: رهیافتی به شعر اخوان ثالث اثر مهوش قویمی؛

نویسنده در این پژوهش ابتدا با یادآوری اهمیت “هماهنگی آوایی در شعر”، دیدگاه “موریس گرامون” (زبان شناس فرانسوی) را درباره ارزش و مفهوم القاگر واج‌های زبان تشریح می‌کند. (بنا به نظریه گرامون نه تنها نام آواها و تکرارها، بلکه در وضعیتی خاص واژه‌ها و واج‌های زبان نیز القاگرند.) وی سپس صحت و سقم، جهان شمول بودن یا نبودن نظریه‌های گرامون را در آثار مهدی اخوان ثالث مطرح نموده آن‌گاه واکه‌های القاگر در شعر اخوان ثالث را بررسی می‌کند. نگارنده معتقد است: “…. زیبایی شناسی زبان اخوان دارای چنان وسعتی است که واژه‌ها و ترکیب‌های تازه بسیار، حتی نام‌آواها، بیان کوچه و بازار و عبارات نادر و غریب آشنا، در شعر او وارد می‌شوند، باقی می‌مانند و گاه مانوس جلوه می‌کنند”. در بخش دوم کتاب، نخست، نظریه‌های “رومان یاکوبسن” در زمینه شعر و زبان شعری مطرح می‌گردد؛ سپس با تکیه بر دیدگاه‌های وی، شعر “هنگام” (از مجموعه “از این اوستا”) تحلیل و بررسی می‌شود.

1771782

امیدی دیگر: نگاهی تازه به شعرهای مهدی اخوان ثالث اثر ضیاءالدین ترابی؛ نشر دنیای نو

مهدی اخوان ثالث (م. امید) یکی از سرشناس‌ترین چهره‌های شعر معاصر است که با حضور چهل‌ساله خود در عرصه شعر و ادب، کارنامه درخشانی از خود به یادگار گذاشت و یکی از تأثیرگذارترین شاعران عصر خود به شمار می‌رود. او گرچه از سنین نوجوانی به سرودن شعر در قالب‌های کلاسیک روی آورد؛ ولی پس از آشنایی با شعر نو و نیما و سرودن شعر در قالب نیمایی، به شهرت رسید. در این کتاب پس از مروری کوتاه بر زندگی و جهان شعری اخوان، در فصل اول به شعرهای کلاسیک اخوان در قالب‌های غزل، قطعه، قصیده، مثنوی، ترکیب‌بند، رباعی، دوبیتی و تک‌بیتی پرداخته شده است. فصل دوم اختصاص به بررسی اشعار نئوکلاسیک اخوان دارد. در فصل سوم شعرهای نو اخوان به لحاظ زبان و بیان، وزن شعر و پایان‌بندی مصراع‌ها، قافیه‌های کناری در شعر، موسیقی درونی، روایت و فرم و ساختار بررسی شده است. فصل پایانی کتاب اختصاص به بیان گفتارهایی درباره شعر اخوان از نویسندگان و ادبای کشور دارد.

12c96616785ccbc50f4d5e8ae12d948e

کتاب خورشید می ماند، روایتی داستانی از زندگی شیخ بهایی

کتاب «خورشید می ماند» روایت داستانی بر مبنای منابع و مستندات تاریخی از زندگی شیخ بهایی، فقیه، ریاضیدان و معمار بزرگ عصر صفوی است. شیخ بهاءالدین محمد بن حسین عاملی معروف به شیخ بهایی از اندیشمندانی است که در بنیان نهادن مذهب شیعه در ایران و استوار کردن آن مخصوصا از قرن هفتم هجری به بعد تلاش های چشمگیری داشته است. داستان با کودکی شیخ در مکتب خانه، ورق می خورد و با غروب زندگی او به سرانجام می رسد؛ اما خورشید می ماند. مقدمه بسیار کوتاه کتاب، نقل قولی از ملا محمدتقی مجلسی است که در آن آمده است: «بهاءالدین استاد کسی است که از وی استفاده نمودم، بلکه همچون پدری بزرگوار بود. او در زمان خود شیخ الطائفه و جلیل القدر و عظیم الشأن بود و حفظی بسیار داشت. من کسی را مانند او در کثرت علوم و وفور فضل و مقام عالی در زمان خود ندیدم. وی دارای کتب نفیس است که از جمله آن ها حبل المتین و مشرق الشمسین است، بلکه این شرح فقیه هم از فوائد اوست. من او را در خواب دیدم که فرمود چرا مشغول نمی شوی به شرح احادیث اهل بیت (ع)؟ گفتم این کار شماست، فرمود زمان ما گذشت. مشغول باش و یک سال مباحثات را ترک کن تا آن را تمام کنی.»

91658

کتاب شیخ بهایی نوشته احمد علامه فلسفی

کتاب شیخ بهایی نوشته احمد علامه فلسفی است. این کتاب به زندگی بهاءالدین محمد بن حسین عاملی معروف به شیخ بهایی یکی از بزرگترین حکما و فیلسوف‌های تاریخ ایران  می‌پردازد.  بهاءالدین عاملی در علومی که در آن زمان مرسوم بود، به ویژه در اخبار و احادیث، تفسیر، اصول فقه و ریاضیات دارای تألیفات بسیار است. تألیفات شیخ بر اساس پژوهش یکی از محققان بالغ بر ۹۵ کتاب و رساله‌است. برخی از نویسندگان نیز آثار او را ۱۲۰ عنوان ذکر کرده‌اند. 

2760301089257637

کتاب صوتی شیخ بهایی اثر بتول زرکنده

کتاب صوتی شیخ بهایی نوشته بتول زرکنده، به روایت زندگی شاعر، حکیم، ریاضی‌دان و دانشمند بی‌همتا و درخشان سده دهم و یازدهم هجری می‌پردازد و شما را با سبک زندگی و فراز و نشیب‌هایی که در طول زندگی‌اش پشت سر گذاشته، آشنا می‌کند. شیخ بهاءالدین عاملی معروف به شیخ بهائی، در سال ۹۲۵ خورشیدی در شهر بعلبک چشم به جهان گشود. او در دوره‌ی صفویان زندگی می‌کرد و حدودا ۹۵ کتاب درباره‌ی ریاضی، اخلاق، عرفان، نجوم، فقه، هنر و سیاست به نگارش درآورده و از خود برای آیندگان به یادگار گذاشته است. یونسکو در سال ۲۰۰۹ از شیخ بهایی جهت اقداماتی که در علم ستاره‌شناسی انجام داده، تقدیر کرده و نام او را در لیست مفاخر برجسته‌ی ایران قرار داده است.

56731

کتاب باید مجنون بود اثر مریم قاسمی

جوانی فصل الگوگیری و قهرمان خواهی است و جوان به دنبال پیدا کردن این گمشده است. او خود را با شخصیت‌های مشهور و محبوب مقایسه می‌کند و با تحسین و تمجید از آنان، تلاش می‌کند تا مانند مفاخر رشد کند و به رنگ ایشان درآید. این فرصت، فصلی برای پیوند جوان با الگوهای الهی است تا نیاز این نسل در شناخت تفکر اصیل و دوری از بی هویتی فرهنگ مادی برآورده شود. مجموعه «پیشگامان دانش و فضیلت» سعی دارد قطعات کوتاهی از اندیشه و زندگی بزرگان دین را با پرداختی نو روایت کرده و بخشی از نیاز موجود در این زمینه را برآورده سازد. «باید مجنون بود» نگاره‌هایی درباره زندگانی شیخ بهایی است.

logo

کتاب- خورشید می ماند – روایتی داستانی بر مبنای مستندات تاریخی از زندگی حر عاملی

«خورشید می‌ماند» روایتی داستانی از زندگی شیخ بهایی(۱۰۳۱-۹۵۳ ق) به قلم کامران پارسی‌نژاد (۱۳۴۲) است. در بخشی از کتاب می‌خوانیم: در مکتب‌خانه، کنار سایر بچه‌ها نشسته بود و از پنجره، به شاخه‌های بی‌برگ درختانی نگاه می‌کرد که با سوز پاییزی تکان می‌خوردند. گاهی هم روستاییانی را می‌دید که خسته از یک روز تلاش به خانه‌هایشان بازمی‌گشتند. ابرهای تیره و سیاه، به سرعت از قله کوه سرازیر می‌شدند و آسمان روستا را می‌پوشاندند. لحظه‌ای بعد، باد بود و صدای ضربه‌های پی‌درپی قطرات باران بر پشت پنجره. حسی گنگ و آزاردهنده در وجودش رخنه کرده بود. حسی که همیشه به سراغش نمی‌آمد. اگر به آرامی بازویش را تکان نمی‌دادند، همچنان به بیرون از پنجره خیره می‌ماند و زنانی را می‌دید که سبدهای بزرگ بر دوش داشتند و به سختی در گل‌ولای راه می‌رفتند. روی برگرداند. مقابل چشمانش دیوار خشتی، یک منقل کوچک، کتاب‌های قرآن روی طاقچه و چهره عزالدین حسین قرار داشت. عزالدین حسین مقابل بچه‌ها نشسته بود. صورتی گرد با ریش انبوه و سیاه، و چشمانی نافذ و درشت داشت. گفت: «دستی که توان نوشتن ندارد، دیه هم ندارد. حضرت علی می‌فرمایند: خرد نویسنده در قلمش جلوه می‌کند. شما خوب می‌دانید خداوند متعال به چه چیزی قسم خورده است. آری! به قلم. قسم به قلم و آنچه می‌نگارد. شما عالمان فرداها هیچ‌گاه نمی‌توانید از قلم دور بمانید.» غرش آسمان دوباره او را با خود برد. دانه‌های تند و ریز باران، شاخه‌های لخت و عور درختانی که اسیر باد بودند و دشت مه‌آلود را دید. همه وهم‌انگیز و ترسناک می‌نمود. کمی جابه‌جا شد. ترسیده بود. در میان دشت، در دل مه غلیظ خاکستری به دنبال چیزی می‌گشت. یک احساس گنگ و آزاردهنده با او بود و رهایش نمی‌کرد. مه غلیظ و خاکستری هر لحظه به شکلی در می‌آمد. انتظار، دل‌پریشانی و تپش تند قلب، امانش را بریده بود. این‌بار عزالدین حسین بود که از دنیای وهم‌آلود رهایش کرد.

logo

کتاب قصه های شیخ بهایی/ تالیف سیدمحمد رفیع/ نشر دانش آموز به چاپ رسیده است.

کتاب «کشکول شیخ بهایی» مجموعه‌ای از نوشتارهای بهاءالدین محمدبن حسین عاملی، معروف به شیخ بهایی است. این کتاب شامل شعرها و نثرهای مورد علاقه شیخ است. برخی از این شعرها و نثرها از شیخ و برخی نیز گردآوری او از دیوان‌ها و کتاب‌های مورد علاقه‌اش هستند. مطالب این کتاب، مضامینِ دینی، تاریخی، ادبی، ریاضی و نجومی دارند. این مطالب اغلب بی‌هیچ نظم خاصی به دنبال هم آمده‌اند. با این حال این اثر بیش از سایر تالیفات وی خواننده را به ضمیر فکری شیخ بهایی نزدیک می‌کند. مطالب بسیاری پیرامون دقایق و ظرایف حکایت‌های کشکول شیخ بهایی ذکر شده و می‌شود.

logo

کتاب سیمایی از شیخ ‌بهائی در آیینه آثار، محمد قصری، آستان ‌قدس‌ رضوی، ‌بنیاد پژوهش‌های‌ اسلامی

در این‌ اثر مؤلف‌ آثار مدوّن‌ شیخ‌ بهایی‌ را به‌ صورت‌ موضوعی‌ مورد بررسی‌قرار داده‌ و از آن‌ جا که‌ شیخ‌ بهایی‌ در غالب‌ حوزه‌ها دارای‌ تألیفاتی‌ است‌، از میان‌آنها شاخص‌ترین‌ و معروفترین‌ اثر را انتخاب‌ و مورد بررسی‌ دقیق‌ کتاب شناختی‌ قرار داده‌ است.

logo

شیخ بهائی، محمدرضا مروارید، مترجم: ابراهیم رفاعه، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی

کتاب-زندگی-نامه-و-خدمات-علمی-و-فرهنگی-ملک-الشعرای-بهار

کتاب درباره زندگی ایشان / کتاب زندگینامه و خدمات علمی فرهنگی محمد تقی بهار/ مولفان نادره جلالی و کاوه خورابه/سال ۱۳۹۸

در کتاب حاضر، نگارنده به بیان و بررسی زندگی‌نامه و همچنین آثار و فعالیت‌های محمدتقی بهار پرداخته است. محمدتقی بهار، معروف به ملک‌الشعرای بهار شاعر، نویسنده و محقق ایرانی در جهانی فارسی‌زبانی است. زندگانی بهار معرف شخصیتی نمونه و روشنفکر ایرانی است که در نیمه دوم قرن سیزدهم و نیمه اول قرن چهاردهم هجری شمسی مقارن با نیمه اول قرن بیستم میلادی، در ایران ظهور کرده است.

26525

«خواجه نصیرالدین طوسی» از مجموعه کتاب‌های از ایران چه می دانم؟ و به قلم دکتر سیّد موسی دیباج (-۱۳۳۵) است. 

این کتاب نگاهی گذرا دارد به زندگی، اندیشه و آثار خواجه نصیرالدین طوسی، حکیم معروف و فیلسوف بزرگ قرن هفتم قمری. خواجه نصیرالدین ابوجعفر محمد بن فخرالدین محمد بن حسن طوسی، حکیم معروف و فیلسوف بزرگ قرن هفتم قمری بی‌شک، یکی از بزرگ‌ترین دانشمندان در تاریخ علم است. او نه تنها در علم و دانش زمان خود سرآمد بود، بلکه از بزرگ‌ترین کاربدستان اداری و صاحب نظر در زمینه‌های گوناگون در دورۀ خود به شمار می‌رفت. اعتقادات خاص کلامی و شیعه‌مذهب‌بودن (شیعۀ اثنی‌عشری)، ویژگی بزرگ خواجه نصیرالدین طوسی است که وی را در ردیف یکی از معتبرترین عالمان دینی و متکلمان ایرانی قرار داده است.

35695_413_600

کتاب؛ دو جلدی؛ خواجه نصیرالدین طوسی (آفرینندگان فرهنگ و تمدن اسلام و بوم ایران – ۷۵) ناشر امیرکبیر.

کتاب حاضر، از مجموعه «آفرینندگان فرهنگ و تمدن اسلام و بوم ایران» است. به شرح زندگانی «محمدبن حسن طوسی»، مشهور به خواجه نصیرالدین طوسی، محقق طوسی و استاد البشر و معلم ثالث، از بزرگ ترین دانشمندان و مفاخر ایران در جهان اسلام اختصاص دارد که در دو جلد تهیه شده است.
در جلد اول این مجموعه، نخست اوضاع سیاسی و اجتماعی عصر خواجه نصیرالدین طوسی بازگو شده، سپس حمله مغولان و علل آن مورد بررسی قرار گرفته است. در ادامه زندگانی خواجه نصیرالدین طوسی از کودکی تا مرگ، استادان و شاگردان ایشان و ویژگی های شخصیتی ایشان بیان شده است.
در جلد دوم، نخست خدمات سیاسی، فرهنگی و مذهبی خواجه نصیرالدین طوسی بازگو شده، سپس شخصیت علمی ایشان در اخلاق، سیاست، منطق و فلسفه، ادبیات و ریاضیات و نجوم و… مورد بررسی قرار گرفته است. در ادامه آثار خواجه نصیرالدین معرفی و مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته است. در پایان کتاب علاوه بر بیان منابع، گزیده ای از آثار خواجه نصیرالدین گنجانده شده است. کتاب، باهدف معرفی و باز شناساندن بزرگان تاریخ تمدن اسلام و ایران و باز تعریف ارزش های اعتقادی اسلامی و هویت ملی ایران و اسلام تهیه شده است.

کتاب-حکایت-هایی-از-زندگی-دکتر-شریعتی

درباره زندگی ایشان ؛ کتاب حکایت هایی از زندگی شریعتی؛ نوشته شعبانعلی لامعی نگارش یافته.

حکایت هایی از زندگی دکتر شریعتی (حکایات و خاطرات در متن آثار شریعتی) عنوان کتابی است از شعبانعلی لامعی که در ۳۸۴ صفحه و توسط انتشارات رامند در سال ۱۳۸۷ به چاپ رسیده است. موضوع اصلی این کتاب اسلام است. نیز در بازار کتاب موجود می‎باشد. از شعبانعلی لامعی، کتاب های برگزیده سخنان در اندیشه و گفتار بزرگان(رادمند)، زندگی سه بعدی(رامند)، مهندس بازرگان در آیینه ی خاطرات(رامند)، نیز در بازار کتاب موجود می‎باشد.