مسیری برای هم آفرینی در تولید آثاری که بتواند تصویر رسانه ای مشهدالرضا را با محوریت مزیت های هویتی آن در سطح ملی و  بین المللی ارتقا دهد.

 اهداف

  • روایتی از فرهنگ عمومی: آداب و رسوم و لهجه
  • ایجاد پیوندی بین نسل‌های گذشته و آینده توسط هنر
  • معرفی میراث فرهنگی: اماکن، مفاخر، شخصیت‌ها، آثار
  • مستندنگاری وقایع و جریانات فکری سیاسی فرهنگی معاصر
  • بازنمایی هویت شهر مشهد از ابعاد مختلف در تولیدات بصری
  • بسط و گسترش ظرفیت‌های اقتصادی، فرهنگی و مدیریت شهری
  • بازنمایی عمق نفوذ فرهنگ رضوی در جان هویت شهری مشهد مقدس

دست آوردهای پیش رو :

  • معرفی استعدادهای جوان
  • تسهیلگری تعامل با فیلم‌سازان حرفه‌ای
  • هم‌آفرینی و همکاری گروه‌های هنری در تولید آثار
  • ارائه خلاقانه‌ی روایت‌هایی از زوایای جدید و متفاوت هویتی مشهد
  • تولید آثاری جهت ایجاد یک مجموعه تصویری منسجم از ابعاد گوناگون فرهنگ و هویت مشهد
  • ایجاد یک چرخه کامل زیست بوم رسانه‌ای، سینمایی از پژوهش تا تولید آثار با حضور نهادهای حرفه‌ای و هنرمندان 

مولفه‌ها و مضامین هویتی

  • حضرت رضا علیه السلام
  • فرهنگ عمومی ” آداب و رسوم و لهجه”
  • ظرفیت‌های اقتصادی فرهنگی مدیریت شهری
  • وقایع و جریانات فکری سیاسی فرهنگی معاصر
  • میراث فرهنگی ” اماکن، مفاخر، شخصیت‌ها، آثار

 

راهبرد و الگوسازی

  • فرهنگ اصیل ایرانی
  • ارزش‌های انقلابی و دینی
  • امید آفرینی و قدرت حل مسأله
  • مشارکت آفرینی و همدلی جمعی
  • الگوسازی برای حرکت جمعی و مردمی مبتنی بر هویت ایرانی اسلامی

درام

  • طرح فیلمنامه‌هایی ست که سوژه در آن کشش روایی و قابلیت روایت شدن در بستر یک اثر مستند را دارد.

چرا فیلم نامه؟

گام اول و مهم در تولید یک اثر رسانه‌ای موفق، داشتن یک فیلمنامه حرفه‌ای وتأثیرگذار است و روایت شهر برای رسیدن به نتیجه مطلوب در تولید آثار رسانه‌ای درباره هویت مشهد از گام اول یعنی نگارش فیلم‌نامه شروع کرده است.

چهار رویداد روایت شهر:

سلسله رویدادهای روایت شهر در چهار بخش طراحی شده است مزیت‌نگاری مشهد به عنوان جهان‌شهر برکت و مهربانی و رفتار عالمانه یکی از اهداف اصلی این رویدادها است که پس از برگزاری، آثار برگزیده خریداری و تولید خواهند شد.

  • ۱
    رویداد اولطرح فیلمنامه های مستند
  • ۲
    رویداد دوم طرح فیلمنامه‌های خرده روایت (فیلم کوتاه)
  • ۳
    رویداد سومطرح فیلمنامه‌های مستند و فیلم کوتاه با موضوع زنان
  • ۴
    رویداد چهارمقالب‌های خلاق و نوآور ویدیویی
رویداد نخست: مستند

اولین فراخوان، از چهار رویداد پیش رو، رویداد مستند است. در این رویداد طرح فیلمنامه‌هایی انتخاب می‌شوند که سوژه در آن کشش‌ روایی در بستر یک اثر مستند را داراست؛ این سوژه‌ها با تاکید بر مؤلفه‌ها و مضامین هویتی شهر مشهد توسط دبیرخانه معرفی خواهد شد.

در این فراخوان ملی از گروه‌های مستندسازی دعوت خواهد شد تا درباره  شخصیت ها یا وقایع مشهد اثر خلق کنند. مجموعه این آثار نشان‌دهنده ویژگی‌های هویتی و اجتماعی مشهد خواهد بود و به‌عنوان یک پشتیبان هنری برای شناساندن فرهنگ و زیست اجتماعی تاریخی مشهدالرضا قابل ارائه است.

رویداد دوم: خرده روایت (فیلم کوتاه داستانی)

در خرده روایت‌ها به‌دنبال ارائه‌ی برشی از زندگی یا فعالیت‌های اجتماعی سیاسی شخصیت‌های شهیر مشهد خواهیم بود نمونه‌هایی از این‌گونه، قبلاً برای شهید رجایی و برخی شخصیت‌های انقلاب ساخته‌شده است خروجی خرده روایت‌ها فیلم‌های کوتاه کمتر از شش دقیقه خواهد بود این قالب هنری و رسانه‌ای به دلیل نوع ساخت و روایت قابلیت ارائه در فضای مجازی و رسانه‌های ملی را داراست و مخاطب فراوانی را خواهد داشت.

رویداد سوم: شهربانو (در ۲ قالب مستند و فیلم کوتاه داستانی)

شهر مشهد مملو از زنان موفق و مادران فعال در اجتماع است که بارهای بزرگی را از دوش شهرمان برمی‌دارند. از طرفی یکی ازاولویت مهم فرهنگی است: چرا که هجمه رسانه‌ای در ارائه چهره‌ای خشن و زن‌ستیز از مشهد را کم‌ رنگ و خنثی خواهد کرد. شهربانو صفحه تخصصی بانوان در روزنامه شهرآرا و گنجینه‌ای از سوژه‌های ناب برای عرضه به جامعه زنان کشورمان است در این رویداد با ارجاع به آرشیو روزنامه شخصیت های برجسته ای از زنان مشهدی را انتخاب می‌کنیم و در قالب مستند، سبک زندگی و دلایل موفقیت و تلاش ایشان برای رسیدن به اهدافشان را در روایتی منحصر به ‌فرد ارائه می‌دهیم.

رویداد چهارم: خلاق و نوآور

تولید محصول رسانه ای با مولفه و شاخصه های ناظر بر پروژه، در مرحله نخست به خلاقیت ایده پردازی تیم های شرکت کننده در این رویداد گره خورده است. هنرمندانی که با طراحی یک ایده خلاق به سمت خلق ارزش افزوده، مزیت های رقابتی و تصاحب بازار، گام برمی دارند.

در این رویداد از گروه‌های هنری و رسانه‌ای می خواهیم تا با خلق قالب‌ها و روش‌های جدید در ارائه محصولات رسانه‌ای در بستر شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ای شهرداری مشهد را در ارائه‌ی موضوعات مورد نیاز خود به شهروندان همراهی کنند حاصل این رویداد رسیدن به روش‌های بدیع و نوآورانه متناسب با نیاز و ذائقه مخاطبان در انتشار و انتقال مفاهیم شهروندی است.

 

زیست بوم روایت شهر:

نگاهی به عناصر زیست بوم روایت شهر (تشکیل سبک فیلم مشهد در سینما)

محتوا و جریان پژوهش

نقطه شروع فیلمنامه

تولید و سرمایه گزاران

توزیع (مخاطب)

شکل‌گیری جریان فیلم

جریان فیلم مشهد

در روایت شهر قرار بر شکل گیری جریان فیلم مشهد است . این جریان شامل :

  • تولید محتوا و پژوهش درباره هویت مشهد و نشانه شناسی هویت مشهد
  • نگارش فیلم نامه‌هایی بر محور این پژوهش‌ها
  • خرید فیلم‌نامه‌های مطلوب و برتر
  • تولید آثار خریداری شده
  • تشکیل شبکه توزیع فیلم‌های تولیدی در رویداد
  • تشکیل شبکه‌ای از فیلم‌سازان که یا درباره مشهد یا برای مشهد اثر تولید کنند.
جریان توزیع

جریان توزیع در روایت شهر در دو بخش اصلی خواهد بود :

  • در مرحله اول تبیین و صادر کردن جریان محتوایی آماده شده بر محور پژوهش درباره هویت مشهد، به جشنواره ها و مدارس فیلم سازی و موسسات هنری مختلف برای تولید آثاری درباره مشهد و یا کاشت های تصویری و نشانه شناسی های مرتبط با المان های هویتی مشهد در آثار تولیدی مختلف رسانه ای در کشور.
  • در مرحله دوم توزیع و پخش آثار تولیدی در باشگاه فیلم شهر در خصوص آثار برتر روایت شهر که در جریان رویداد ها این آثار خریداری و تولید شده اند.
جریان تولید
  • با انتشار فراخوان و دعوت از گروه‌های هنری فعال در سطح شهر مشهد و کشور، فعالیت دبیرخانه رویداد آغاز خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود در هر رویداد سه‌روزه، بیش از ۲۰ گروه هنری حضور داشته باشند. افراد پس از دو الی سه روز کار بر روی ایده‌ها و استفاده از نظرات منتورهای دوره که ۴ نفر خواهند بود، خروجی خود را برای داوری در اختیار برگزارکنندگان قرار می‌دهند. تیم داوری متشکل از سه داور مدعو به‌همراه دو نفر از شورای ارزیابی باشگاه روایت شهر خواهد بود. همچنین در انتخاب منتورها سعی بر این خواهد بود که علاوه بر توانایی هنری و علمی، از کسانی بهره ببریم که در عرصۀ هنر کشور شناخته‌شده و صاحب اندیشه و نظر در این موضوع باشند. چند روز پس از پایان رویداد، تیم داوری پنج‌نفره، آثار برگزیده را انتخاب خواهند کرد.
  • در گام دوم، طرح‌ها و فیلمنامه‌های برگزیده از هنرمندان خریداری خواهد شد.
  • در گام سوم، فیلمنامه‌ها در اختیار تیم‌های تولیدی قرار خواهد گرفت. این گروه‌ها پس از تنظیم قرارداد و تعیین ناظر کار، تولید محصول نهایی هنری را شروع خواهندکرد.