فراخوان رویداد خلاق و نوآور
در روایت شهر دنبال چه هستیم؟
هویت غنی شهر مشهد در سایه سار حضرت رضا (علیه السلام) معنا پیدا کرده است. مضجع منور رضوی و زائرانش و مضامینی سرشار از حکمت و معنویت دینی از یکسو و قدمت خراسان فرهنگی در حوزههای متنوع تمدنی و بومی از سویی دیگر، شاخصه اصلی تمایز هویت شهری مشهدالرضا است.
ارتقای جایگاه و سیمای فرهنگی رسانهای مشهدالرضا یکی از ماموریتهای مهم مدیریت شهری مشهد است. اهمیت سینما و تلویزیون بهعنوان ابزار اصلی عرضه محصولات هنری، ضرورت ایجاد ساز و کاری هدفمند و خلاق، برای مدیریت تولید و توزیع محصولات دیداری را ترسیم میکند.
بنابراین روایت شهر مسیری است برای هم آفرینی در تولید آثاری که بتواند تصویر رسانهای مشهدالرضا را با محوریت مزیتهای هویتی آن در سطح ملی و بین المللی ارتقا دهد.
روایت شهر برای امروز و آینده چه در سر دارد ؟
- ایجاد یک چرخه کامل زیست بوم رسانهای، سینمایی از پژوهش تا تولید آثار با حضور نهادهای حرفهای، هنرمندان و کارشناسان تخصصی
- تولید آثاری جهت ایجاد یک مجموعه تصویری منسجم از ابعاد گوناگون فرهنگ و هویت مشهد
- ارائه خلاقانهی روایتهایی از زوایای جدید و متفاوت هویتی مشهد
- تسهیلگری تعامل با فیلمسازان حرفهای
- معرفی استعدادهای جوان
- همآفرینی و همکاری گروههای هنری در تولید آثار
روایت شهر این مولفهها و مضامین هویتی را در نظر دارد:
- حضرت رضا (علیه السلام)
- فرهنگ عمومی ” آداب و رسوم، رسوم، لهجه”
- وقایع و جریانات فکری سیاسی فرهنگی معاصر
- میراث فرهنگی ” اماکن، مفاخر، شخصیتها، آثار “
- ظرفیتها ” اقتصادی، فرهنگی، مدیریت شهری “
برداشت اول: سلسله رویدادهای هم آفرینی فیلمنامه
گام اول و مهم در تولید یک اثر رسانهای موفق داشتن یک فیلمنامه مطلوب است و روایت شهر برای رسیدن به این نتیجه در تولید آثار رسانهای درباره هویت مشهد از گام اول یعنی نگارش فیلمنامه شروع کرده است.
سلسله رویدادهای روایت شهر در چهار بخش: مستند، خرده روایت، شهربانو و قالبهای خلاق و نوآور تولیدی، با هدف تولید فیلمنامه طراحی شده است. مزیت نگاری مشهد بهعنوان جهانشهر برکت و کرامت و مهربانی و رفتار عالمانه یکی از اهداف اصلی این رویدادهاست. در پایان این رویدادها فیلمنامههای برگزیده، خریداری خواهد شد و در مسیر تولید قرار خواهد گرفت.
این سومین فراخوان، از چهار رویداد روایت شهر است:
تولید محصول رسانه ای با مولفه و شاخصه های ناظر بر پروژه، در مرحله نخست به خلاقیت ایده پردازی تیم های شرکت کننده در این رویداد گره خورده است. هنرمندانی که با طراحی یک ایده خلاق به سمت خلق ارزش افزوده، مزیت های رقابتی و تصاحب بازار، گام برمی دارند.
در این رویداد از گروههای هنری و رسانهای می خواهیم تا با خلق قالبها و روشهای جدید در ارائه محصولات رسانهای در بستر شبکههای اجتماعی و رسانهای شهرداری مشهد را در ارائهی موضوعات مورد نیاز خود به شهروندان همراهی کنند حاصل این رویداد رسیدن به روشهای بدیع و نوآورانه متناسب با نیاز و ذائقه مخاطبان در انتشار و انتقال مفاهیم شهروندی است.
این رویداد، که با همکاری اداره کل خلاقیت و نوآوری شهرداری مشهد برگزار می شود، ابتدا مجموعه مسائل و پیشنهادهای مرتبط با شهرداری مشهد در جلسه ای تخصصی بحث و بررسی می شود، سپس مسائل بر اساس معیارهای دبیرخانه روایت شهر و شهرداری مشهد، غربالگری و اولویت بندی می شوند.
در این بخش مسائلی که قابلیت پرداخت هنری دارند، توسط کارشناسان هر بخش در شهرداری مشهد تبیین و تشریح شده و به مخاطبان رویداد ارائه می شوند.
برگزاری رویداد خلاق و نوآور:
رویداد خلاق و نوآور روایت شهر، با هدف حل مسائل و ارائه طرح های هنری از سوی دبیرخانه روایت شهر با حضور افراد زیر برگزار می گردد:
- مستندسازان و فیلم سازان
- کارشناسان مسائل شهری
- اهالی رسانه
- گروه های تئاتر
- استودیوهای ساخت فیلم و کلیپ( انیمیشن، استاپ موشن، موشن و…)
در این رویداد، مسائل شهرداری مشهد توسط کارشناسان مرتبط به مخاطبان ارائه می شود و پس از آن مخاطبان ضمن مشورت با منتور های دبیرخانه، مسائل مورد نظر را انتخاب می کنند.
بعد از این انتخاب، هنرمندان یک ماه فرصت دارند تا با مشورت دبیرخانه و مشاوران معرفی شده از سوی دبیرخانه نسبت به تکمیل طرح خود اقدام نمایند.
بدون دیدگاه