سوژه شماره چهار
مسجد گوهرشاد

مسجد گوهرشاد در مشهد در جنوب حرم امام رضا علیه السلام دستور گوهرشادبیگم همسر شاهرخ ساخته شد. به دلیل ظرافت و زیبایی کاشی کاری و خط و اسلوب معماری مسجد گوهرشاد، این مسجد از شاهکارهای معماری ایرانی در دوره تیموری؛ و به دلیل موقوفات بسیار و مجاورت با مضجع نورانی امام رضا علیه السلام از مهم‌ترین و شلوغ‌ترین مسجدهای ایران به‌شمار می‌رود. بارها و در زمان‌های مختلف، بر اثر عوامل طبیعی و انسانی صدمات فراوانی متوجه مسجد گوهرشاد شده‌است؛ از جمله در زمین لرزه سال ۱۰۸۴، ایوان مقصوره صدماتی دید که بازسازی گشت و همچنین از جمله مرمت‌های دیگر مسجد پس از گلوله‌باران روس‌ها در سال ۱۳۳۰ هـ. ق بود که به صدمه دیدن گنبد و ایوان‌های مسجد منجر گردید که در سال ۱۳۳۹ هـ. ق گنبد و ایوان مقصوره و ایوان‌های شرقی و غربی مسجد مرمت گردیدند.

کتاب ها
درباره واقعه گوهرشاد/ رمان و مستندنگاری وجود دارد که مهمترین آنها، پاریس پاریس ؛ چهل و یکم، قیام گوهرشاد به روایت اسناد؛ همه چیز درباره نهال دختر طرخان؛ شخصیت شناسی قیام گوهرشاد؛ حماسه گوهرشاد ؛ حکایت کشف حجاب است.
کتاب تاریخچه ی مسجد گوهرشاد، ناشر آستان قدس رضوی سال ۱۳۶۳ به صورت مجازی وجود دارد.
فیلم ها
در آپارات با موضوع واقعه مسجد گوهرشاد، ویدئو کلیپ. استاپ موشن و ویدئو کپشن های متعددی وجود دارد.
درباره علت ساخت مسجد گوهرشاد نیز ویدئو کلیپ هایی در آپارات، نماهنگ و همینطور معرفی این بنای دینی تاریخی وجود دارد.
انیمیشن قیام مسجد گوهرشاد ساخته سید جواد هاشمی
کلیپ پویا نمایی واقعه مسجد گوهرشاد با محوریت کشف حجاب و مردم مشهد در اپارات وجود دارد.
سری مستندهایی با عنوان کشف حجاب مسجد گوهرشاد در چندین قسمت در اپارات وجود دارد. مستندهایی روایی که با تشریح واقعه گوهرشاد به موضوع حجاب و رضاخان می پردازد.
متفرقه
پاورپوینت های واحد درسی توسط دانش آموزان از این واقعه تاریخی در سایت ها منتشر شده است.
نماهنگی با عنوان برهمان عهد که به موضوع واقعه گوهرشاد مرتبط است، در آپارات بازدید بالایی گرفته است.

برای مطالعه بیشتر