سوژه شماره هفت
آقا حسین ملک

حسین مَلِک (زادهٔ ۱۰ خرداد ۱۲۵۰ تهران – ۴ مرداد ۱۳۵۱) معروف به حاج حسین آقا ملک، واقف، مجموعه دار، بازرگان و مؤسس موزه و کتابخانه ملک به همراه املاک و مستغلات وقف آستان قدس رضوی در سال ۱۳۱۶ می‌باشد. ملک زادهٔ سدهٔ سیزده و درگذشته به سال ۱۳۵۱ هجری خورشیدی، فرزند ارشد حاج محمد کاظم ملک‌التجار بود.
ثروتمند بزرگ زاده تهران و ساکن در مشهد که خیریات و موقوفات او مشهور است. کتابخانه و موزه‌ای عظیم نیز از وی باقی‌مانده که در شهر تهران واقع است. از دیگر کارهای خیریه او اختصاص دومیلیون متر مربع زمین جهت ساخت خانه برای فرهنگیان و واگذاری چند ده‌هزار متر زمین برای پارک عمومی در مشهد است.

کتاب ها
کتاب روزگار ملک/ تاریخ شفاهی زندگینامه حسین ملک، / نگارش مهدی یساولی/ یکی از مهمترین و کاملترین اثار درباره زندگی ایشان است که منتشر شده است.
فیلم ها
در آپارات، سری مستندهای آشنایی با واقفان/ بخشی از آن به زندگی حسین ملک پرداخته شده است.
در آپارات، نماشا و دالفک، ویدئوهایی از زندگی حسین ملک، و وقف های ایشان وجود دارد.
مستند میراث ملک به صورت اختصاصی به زندگی ایشان پرداخته شده است.
مستند واقف فرهنگ/ درباره وقف کتابخانه از حسین ملک بازدید بالایی گرفته است.
مستند حاج حسین ملک/ در یوتیوب درباره مهمترین واقف معاصر ایران وجود دارد.
مستند آقای کتابخانه، مستند دیگری درباره زندگی حسین ملک است.
چندین ویدئو از صحبت های دیگران درباره زندگی و وقف و تاثیرات آن در جامعه از زبان دوستان و آشنایان حاج حسین ملک وجود دارد.
متفرقه
براساس مستندات موجود، نامه هایی از سرلشگر سیاسی وقت آن زمان، به حسین ملک وجود دارد که درباره امور مختلف کتابخانه و وقف فرهنگی ایشان است. این نامه ها، تحت عنوان نامه های ک.ا. اندروسون به ملک بازتاب مهمی داشته اند.
در گزارش های خبری روزنامه های آرشیوی قدیم، که به صورت میکروفیلم وجود دارد، از سری وقف های ملک و دستاوردهای فرهنگی ایشان، تاثیر بر ادبیات کودکان و نوجوانان، واگذاری املاک به صرف امور خیریه آمده است.
در رادیو فرهنگ/ برنامه اختصاصی به زندگی حسین ملک وجود دارد.

 برای مطالعه بیشتر