سوژه شماره دو
حکیم ابوالقاسم فردوسی

ابوالقاسم فردوسی توسی (۳۲۹ – ۴۱۶ هجری قمری) شاعر حماسه‌سرای ایرانی و سرایندهٔ شاهنامه، حماسهٔ ملی ایران، است. فردوسی را بزرگ‌ترین سرایندهٔ پارسی‌گو دانسته‌اند. که از شهرت جهانی برخوردار است. فردوسی را حکیم سخن و حکیم توس گویند. پژوهشگران سرودن شاهنامه را برپایهٔ شاهنامهٔ ابومنصوری از زمان سی سالگی فردوسی می‌دانند. تنها سروده‌ای که روشن شده از اوست، خود شاهنامه است. شاهنامه پرآوازه‌ترین سرودهٔ فردوسی و یکی از بزرگ‌ترین نوشته‌های ادبیات کهن پارسی است. فردوسی شاهنامه را در ۳۸۴ ه‍.ق، به‌پایان برد و در ۲۵ اسفند ۴۰۰ ه‍.ق برابر با ۸ مارس ۱۰۱۰ م، در هفتاد و یک سالگی، تحریر دوم را به انجام رساند. سروده‌های دیگری نیز به فردوسی منتسب شده‌اند. نامورترین آن‌ها به صورت مثنوی به نام یوسف و زلیخا است. سرودهٔ دیگری که از فردوسی دانسته شده، هجونامه‌ای در نکوهش سلطان محمود غزنوی است. برابر کتابشناسی فردوسی و شاهنامه، گردآوری ایرج افشار، با به‌شمارآوردن سروده‌های منسوب به فردوسی مانند یوسف و زلیخا تا سال ۱۳۸۵، تعداد ۵۹۴۲ اثر گوناگون در این سال‌ها نوشته شده‌است.

کتاب ها
نخستین کتاب شاهنامه فردوسی با بیش از ۶۰ تصویر سه بعدی و واقع نمایانه تصویرگر:آیدین سلسبیلی ناشر:ژرف/تهران ۱۳۹۱
کتاب «شاهنامه‌نگاری: گذر از متن به تصویر» اثر فاطمه ماه‌وان با مقدمه دکتر محمدجعفر یاحقی و مقدمه انگلیسی دکتر گابریل وندنبرگ را انتشارات معین.
کتاب «سرچشمه فردوسی‌شناسی» را «پژوهشگاه علوم انسانی» اولین‌بار در سال ۱۳۷۲ منتشر کرد و کتاب «فردوسی» را نیز ریاحی با حمایت انتشارات «طرح نو» اولین بار در سال ۱۳۷۵ به بازار فرستاد.
فیلم ها
فیلم فردوسی/ساخته عبدالحسین سپنتا/ سال ۱۳۱۲/ محصول مشترک ایران و هند
مستند حکیم سخن، ابوالقاسم فردوسی (پخش از شبکه بی بی سی فارسی) در آپارات موجود است که کشورهای اروپایی مورد استقبال قرار گرفته.
انیمیشن های زیادی درباره زندگی فردوسی ساخته شده
درباره داستان زندگی زال( بخشی از شاهنامه) فیلم ساخته شده.
درباره رستم و حماسه هایش انیمیشن ساخته شده.
مستندهای تاریخی کوتاهی در آپارات از زندگینامه فردوسی و سرودن شاهنامه موجود است.
متفرقه
کلیپ های کودکانه درباره فردوسی و زبان پارسی
ویدئوهای کوتاه معرفی فردوسی به کودکان(آپارات)
آثار صوتی از زندگینامه فردوسی و بخش اقتباسی از داستان های شاهنامه که به اشکال گوناگون گردآوری شده است.

برای مطالعه بیشتر