سوژه شماره بیست و دو
احمد اقوام شکوهی

حاج احمد قوام شکوهی در بهار سال ۱۳۰۵ در مشهد به دنیا آمده اند. ایشان از سن ۱۹ سالگی به خدمت در حرم مطهر رضوی پرداخته و با توجه به خدمت کردن پدربزرگ ، عمو ها و سه برادرشان در نقاره خانه ، ایشان نیز در نقاره خانه مشغول به فعالیت شده اند. حاج احمد در طی هفتاد سال خدمتش بدون غیبت ، صبح و شب را به حرم آمده ۱۰۴ پله ی نقاره خانه را بالا رفته و در نوای رضا رضا سهم خود را ادا می کند. همچنین در حال حاضر دو پسر و دو نوه برادرشان نقاره زن حرم امام رضا(ع) هستند. مشهدی‌ها حاج احمد اقوام‌شکوهی‌ را به عنوان نقاره‌زن پیر امام مهربانی‌ها می‌شناختند. وی بیش از ۷۰ سال کار بدون غیبت در حرم رضوی به خدمت پرداخته بود.

کتاب ها
از زندگینامه ایشان اثر مکتوبی به صورت کتاب موجود نیست اما مصاحبه و گفتگوهایی داشته اند که ۷۲سال نقاره زنی ایشان را شرح می دهد.
فیلم ها
مستندی از ایشان به صورت گفتگو محور، موجود است که از ۷۰سال نقاره زنی صحبت می کنند.
چندین مستند کوتاه از زندگی ایشان در آپارات وجود دارد.
از مراسم تشییع ایشان هم مستندی موجود است.
شهرداری مشهد/ مستندی (۸ دقیقه ای) از ابراهیم اقوام شکوهی یکی از افراد همان خانواده(برادرزاده احمد اقوام شکوهی)، تولید کرده است درباره زندگی حاج احمد.
متفرقه
رسول صدرعاملی زمان ساخت فیلم هرشب تنهایی، موسیقی فیلم را از روی صدای نقاره ها ساخته/ درباره صدای نقاره های حاج احمد هم مطلبی دارد.
به گفته حاج احمد در مصاحبه سال ۸۲/ طبل ها توسط ایشان انتخاب می شدند و نقاره ها در کوچه عیدگاه ساخته شده اند.

برای مطالعه بیشتر