شله مشهدی
شله مشهدی در کنار قیمه مشهدی از معروفترین غذاهای نذری معروف محرم در مشهد است. پختن این غذا در مشهد آیینی خاصی دارد. برای پخت شله مشهدی در ماه محرم همه مواد آش توسط خیرین نذر میشوند. در قدیم رسم بر این بوده که جلوی پای هیئت و دستههای عزاداری یک گوسفند و یا گوساله قربانی میکردند. سپس گوشت آن را برای تهیه شله استفاده میکردند.از آنجایی که این آش باید ساعتها هم بخورد، از همین رو ریش سفیدان و جوانان محل دور هم جمع میشوند و نوبتی آش را هم میزنند. افرادی که نذر دارند در کنار قابلمه شله مشهدی شمع روشن میکنند و دعا میخوانند و مراسم سینه زنی تا قبل از طلوع خورشید و آماده شدن شله مشهدی ادامه دارد.
غذای حضرتی
غذای متبرک حرم امام رضا (ع) برای تمامی زائرانی که به زیارت آن امام معصوم می آیند حرمت و برکت مخصوصی دارد. غذای متبرکی که هر ساله سعی شده توسط خدام زحمت کش آستان قدس به دست مردم و در مناطق حاشیه نشین شهر به دست فقرا و نیازمندان برسد. هرکسی که تا به حال یک بار غذای متبرک حرم را چشیده باشد محال است طعم آن را از یاد ببرد. و زائران زیادی هستند که مشتاق گرفتن حتی ذره ای از این غذای با برکت می باشند.
دخیل بستن
اگر دخیل بستن به معنای توسل باشد در قرآن و سیره ائمه و بزرگان ریشه دارد به طوری که در قرآن کریم ماجرای توسل برادران حضرت یوسف به پدرشان حضرت یعقوب برای پذیرش توبهشان نوعی از این توسل محسوب میشود. حتی وهابی ها که در این زمینه بسیار تندروی میکنند و با توسل مخالف هستند هم قبول دارند که عدهای در زمان حیات حضرت رسول اکرم(ص) به ایشان متوسل میَشدند و حاجت خودشان را میگرفتند.
عکس حرم بارگاه
از سالیان دور و همزمان با ورود صنعت عکاسی به ایران، عکاسی بارگاه در مشهد و شهرهای زیارتی رواج یافت که در گذشته با نمای بارگاه منور انجام میشد و در زمان حال با نقش حرم مطهر بر روی پرده، بنر یا دیوار انجام میشود.
دیگچه
از سالیان دور و همزمان با ورود صنعت عکاسی به ایران، عکاسی بارگاه در مشهد و شهرهای زیارتی رواج یافت که در گذشته با نمای بارگاه منور انجام میشد و در زمان حال با نقش حرم مطهر بر روی پرده، بنر یا دیوار انجام میشود.
کاسه آب سقاخانه
اگر دخیل بستن به معنای توسل باشد در قرآن و سیره ائمه و بزرگان ریشه دارد به طوری که در قرآن کریم ماجرای توسل برادران حضرت یوسف به پدرشان حضرت یعقوب برای پذیرش توبهشان نوعی از این توسل محسوب میشود. حتی وهابی ها که در این زمینه بسیار تندروی میکنند و با توسل مخالف هستند هم قبول دارند که عدهای در زمان حیات حضرت رسول اکرم(ص) به ایشان متوسل میَشدند و حاجت خودشان را میگرفتند.
کاشی حرم
کاشیهایی زرینفام، معرّق، معقلی، هفترنگی و زیررنگی با نقوش مختلفی از شمسهها و نیم شمسهها، ترنجها و سرترنجها، اسلیمی ها و ختایی ها تا نقوش هشت، شش و چهار گوش، گلدانی، ستارهای، ناودانی و… جلوه بصری خاصی به حرم بخشیده و معنویت این مکان نورانی را دوچندان کرده اند. در این گزارش نگاهی اجمالی به کاشی های موجود در صحنهای بارگاه منور رضوی داریم. اوج هنر کاشی کاری حرم مطهر در دو مکتب جداگانه متجلی می شود؛ نخست هنرکاشی کاری دوره تیموری و صفوی که آن را در صحن انقلاب اسلامی و مسجد گوهرشاد می بینیم. دوم هنر کاشی کاری دوره قاجار که در صحن آزادی یا همان صحن نو به کار رفته است و هر یک دارای ویژگی های متفاوتی است
حوض های حرم
حوضها و سنگابهای حرم امام رضا (ع) از سازههای حجاری شده مجموعه عظیم آستان قدس رضوی است. قدیمیترین عنصر سنگی یافت شده در حرم مطهر، سنگاب بزرگی است که در انتهای سده ششم هجری قمری از سنگ سیاه مشهور به «هرکاره» ساخته شده است و تا ابتدای سده حاضر در محلی به نام سقاخانه قرار داشت.این سنگاب از شاهکارهای هنر سنگ تراشی به شمار میرود. علاوه بر آن، سنگاب سقاخانه کنونی صحن انقلاب که به دستور نادرشاه از هرات آورده شده است و سنگاب سقاخانه صحن نو که اکنون در وسط حوض صحن آزادی قرار دارد، هر دو سنگ یکپارچهای است که با مهارت تمام حجاری شده است و به صورت آبخوری بزرگی شکل گرفته است.
زوار کشی
زوارکشان قدیم و حرفه ای مشهدی معتقدند که آنها مانند بنگاه معاملات املاک هستند و نسبت به صاحبخانه و زائر مسئولند و قولنامه سکونت موقت در این میان توسط آنان بسته می شود.خیابانهای مصلی، نواب، بلوار طبرسی، راسته رضائیه، فلکه طبرسی،چهارراه مقدم، خیابان امام رضا و محدوده ترمینال از مناطق زوارخیز شهر امام رضاست و اغلب زوارکشان در مسیر این خیابانها به چشم می خورند.البته زوارکشی پدیده ای است که مدیران شهری، هتلداران و نیروهای امنیتی چندان دل خوشی از آن ندارند و معتقدند که باعث لطمه به صنعت هتلداری و گردشگری در مشهد می شود، در حالی که هنوز انجمنی به این نام در مشهد هست و واسطه اسکان زائران در منازل، سوئیت ها و مسافرخانه هاست.