به گزارش دبیرخانه روایت شهر و به نقل از شهرآرا، محمدباقر مفیدیکیا امروز، ۲۸ مرداد، در کارگاه «ساختار خردهروایت» از مجموعه کارگاههای رویداد «روایت شهر» که در کارخانه نوآوری مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در هنر، تعریفِ متقن کار غلطی است؛ نمیتوان گفت این خردهروایت است و این نیست. ما در هنر اختلافنظرهای اساسی در تعاریف داریم.
وی با بیان اینکه خردهروایت بازسازی خاطره است، عنوان کرد: یکی از جذابیتهای خردهروایت بازسازی است که با مستند و گزارش متفاوت است و بازیگر و دیالوگ دارد. خردهروایت باید حداقل سه اپیزود داشته باشد؛ درغیراینصورت، بهصرفه نیست.
مفیدیکیا گفت: غیر از هسته مرکزی خردهروایت که مستند است، در دیگر مسائل، دستِ کارگردان در تخیلکردن باز است. در خردهروایت، باید از توضیح اضافه پرهیز کرد، نباید بیشتر از نیاز اطلاعات داد؛ در خردهروایت اطناب نداریم.
این کارگردان بیان کرد: راوی و نقال، ساخت خردهروایت را جذاب میکند و مخاطب آن را دوست دارد. استفاده از نریشن نیز در خردهروایت جذاب است.
وی با اشاره به اینکه خردهروایت از نظر اجرا به سینما نزدیک میشود، تصریح کرد: خردهروایت غایت ندارد و مبتنی بر پیشفرض مخاطب است. هرقدر از عناصر سینما بیشتر در خردهروایت محقق شود موفقتر خواهد بود.
مفیدیکیا خاطرنشان کرد: فیلم کوتاه از هیچ بهوجودآوردن است، اما خردهروایت بر پایه واقعیت و درباره افراد مشهور است. خردهروایت یک ابزار فرهنگی است.
این کارگردان افزود: من به هنرجوی فیلمسازی که نخستینبار است میخواهد فیلم بسازد اجازه نمیدهم خردهروایت بسازد، زیرا خردهروایت دوپینگ است و فرد با آن معروف میشود، درحالیکه او چیزی خلق نکرده، بلکه در واقعیت وجود داشته و او فقط آن را پررنگ کرده است.
وی با بیان اینکه خردهروایت تاریخ مصرف ندارد مگر اینکه محتوای روز آن تاریخ مصرف داشته باشد، عنوان کرد: خردهروایت بیشتر از ۷ تا ۱۰دقیقه جواب نمیدهد؛ هرچه کمتر باشد بهتر است. اگر در خردهروایت منبع داده شود، خوب است. خردهروایت دادن پند اخلاقی است، اما وقتی عمیقتر میشویم بهسمت فیلم کوتاه میرویم.