به گزارش روابط عمومی رویداد روایت شهر، دومین نشست هم اندیشی رویداد روایت شهر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی رویداد روایت شهر، نشست هم اندیشی با حضور آقای همایون اسعدیان کارگردان مطرح سینمای ایران، دکتر مهدی کلیدری و مجید ظریف در محل حوزه هنری سالن تماشا خانه استاد نوری پیرامون بازسازی هویت شهری از طریق سینما برگزار شد و استاد همایون اسعدیان به ایراد نکاتی در این زمینه پرداختند.

این جلسه نکاتی در خصوص بافت هویتی شهر مشهد نیز بیان شد، در ابتدای جلسه، ابتدا طرح بحثی توسط آقای اسعدیان بیان شد.

اسعدیان عنوان کرد: در گذشته، خانه کعبه به گونه‌ای بوده که وقتی کسی وارد می‌شده سر تعظیم به عظمت کعبه  فرو می‌آورده  اما الان وقتی وارد شوید احساس می‌کنید دارید به برج‌ها سر تعظیم فرود می‌آورید زیرا عظمت ساخت کعبه پایین آمده و متاسفانه الان حرم امام رضاعلیه السلام هم به هم به همین شکل است.

در ادامه مجید ظریف، تهیه کننده سیما با اشاره به اینکه در حال حاضر تصویر یونیک از مشهد وجود ندارد و تنها تصویر از مشهد حرم مطهر امام رضا علیه السلام است، ادامه داد:

وقتی در بافت یزد یا بندر لنگه زندگی می‌کنیم این قدر این بافت بر فرد تاثیرگذار است که در مسائل اطراف بیشتر فکر می‌کنم احساس انسان درگیر می شود.

وی ادامه داد: گویا بافت مشهد با تهران خیلی باهم فرق ندارند و احساس میکنم مسئله من هم مسئله همان پسر بچه تهرانی هست دغدغه های من میشود همان دغدغه ها و با همان دغدغه ها زندگی می کنم اما بافت بندر لنگه ، بوشهر و …  فرق می کند هنوز مراودات باهم دارند؛ در شخصیت‌های مشهدی یک کهن الگویی وجود دارد.

اسعدیان این موضوع را تایید و عنوان کرد : هر نقطه ای از کشور توریست پذیر که بروید رند وجود دارد، اصفهان یا مشهد رندی در مردم آن ها موج میزند، موضوع دیگری که در خصوص مشهد باید توجه شود این است که این شهر همان مشهد ۵۰ سال پیش است؟ خیر، بلکه این شهر بزرگ شده و رشد کرده است. آیا حواسمان به به تغییر بافت شهر هست؟

مهدی کلیدری، مدرس دانشگاه در حوزه ارتباطات و رسانه، در خصوص بافت هویتی شهر مشهد عنوان کرد: در بافت مشهد این گونه نیست که بگوییم این مقدار از مشهد از بافت قدیم و این مقدار از مشهد بافت مدرن را دارد، مشهد از سال‌های دور درحال مدرنیته شدن است،  مثلا جای زوار کشی را هتل ها گرفتند و ارتباطات شهری و شهروندی کاملا به هم ریخته است.

وی ادامه داد: سینما چون احساس متفاوت دارد می‌تواند نظرات زیادی از مدیران شهری را در مورد بافت مشهد عوض کند حتی مدیران را در بعضی از موارد عوض کند.

اسعدیان بیان کرد: هر هنرمندی که به شهر مشهد می آید، پیشنهادهایی که برای  ساخت فیلم به او می رسد تکراری است داستان هایی که مثل هم هستند. کسانی که به مشهد می آیند در هتل ها هستند یا هر محل دیگری، از پایین ترین افراد یا بالاترین افراد به مشهد می‌آیند که نیاز به آرامش دارند اما ما آن را به حاجت تبدیل کردیم.

ظریف با تاکید بر اینکه زائران امام رضا علیه السلام هر کدام به عنوان یک داستان جداگانه قابلیت پرداخت دارند، تصریح کرد:

هر فردی که وارد حرم می شود و در سال این جمعیت ۳۰ میلیون زائر با قصه های متفاوت است. در حال حاضر یک پروژه ای انجام است به نام اهالی حرم در مورد همین موضوع است. خاطرم هست در صحن منتظر بودیم یک خانم با پوشش لباس بندری سه روز متوالی داخل صحن رفت و آمد داشتند، از او سوال کردیم آیا حاجتی داری که آمدی؟ گفت: همه خانواده ام رفتند امارات و دخترم ایران هست، خواستگار داره آمدم از امام رضا علیه السلام  بخواهم  که تو دلش بندازد که ایران بماند.

اسعدیان ادامه داد:

ایشان آمده و یک خواسته دارد، اما ما دنبال یک معجزه یا یک اتفاق بزرگ می گردیم؛ می گوییم نظام الملک فردوسی و خیام و اخوان ثالث و… که هر کدام یک مسئله دارد که نمی شود روی آن سوژه ها کار کرد، فردوسی، سعدی و… هر کدام یک محدودیتی دارند. یک نگاهی هست که عنوان می کند آمدی مشهد چرا به طوس می پردازی به امام رضا علیه السلام نمی پردازی!

بخش های کار نشده جزء هویت ماست و همه این هایی که به عنوان مثال اهل تسنن هستند، اما محب اهل بیت بودند.

دیدگاه ها غیرفعال است